Is het in de zomer snacht's lichter dan in de winter?

Ik bedoel een schemering zeg maar.

PS. Het lijkt me zomers wel cool om een keer nacht te gaan zwemmen in een recreatieplas.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

De zomernacht is veel korter dan de winternacht, maar midden in die nachten is het in principe even donker. Het is natuurlijk wél zo, dat naarmate je dichter bij het Noorden komt de zomernachten wat lichter zullen worden. Denk maar aan de poolcirkel en de zon die daar midden in de zomernachten even niet ondergaat. In Nederland zal je nauwelijks verschil merken, omdat de enerzijds te maken kunt hebben met de sterrenhemel en anderzijds met de lichtvervuiling door de steden.
Lekker zwemmen onder de sterrenhemel is heerlijk, zeker als je alleen bent of met een allerbeste vriend of vriendin. Lekker in je blootje als er verder niemand is. Deed ik zelf in de zeer vroege ochtend in een natuurgebied.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan wel iets lichter zijn omdat het is de zomer vaak helder weer is? (geen/minder wolken, dus meer licht van de sterren en de maan)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@joris122
Als het helder weer is kan het iets lichter zijn door sterrenhemel e.d. Dat heb ik al aangegeven in het antwoord. Bijkomstigheden, zowel in zomer als winter zijn de weerschijn van stadslicht op de wolken, wél of géén volle maan, helder vriesweer in de winter of lichte nevel met maanlicht. Het verschil zal je in Nederland moeilijk kunnen vergelijken zoals b.v. in het Noorden van Zweden.