Hoe vaak is het noorderlicht in Nederland gemiddeld zichtbaar en wanneer is de volgende keer?

Een vriend van mij wil z'n ouders overhalen om naar Nederland te gaan en z'n moeder wil graag noorderlicht zien dus dat zou dan een goede reden zijn.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6K

Antwoorden (2)

In het noorden van Nederland was dinsdagavond 17 maart 2015 22:16 het noorderlicht te zien. Twitteraars vooral uit het noorden van Nederland melden dinsdagavond het noorderlicht te hebben gezien. Op Twitter staan foto’s van een rood en groen gekleurde hemel vanaf de Wadden, vanuit Groningen, Noord-Holland en Gelderland.
Het noorderlicht is niet vaak in Nederland waar te nemen. Maar door een langdurige uitbarsting van de zon, ofwel een zogeheten geomagnetische storm, is dat nu wel het geval.
Het feit dát je het Noorderlicht kan zien hangt helemaal van de weersomstandigheden af en is niet te voorspellen. Zelfs aan de Noordkaap (Noorwegen) kom je met Noorderlichtreizen 9 van de 10 keer voor niets.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoewel het niet onmogelijk is, is het noorderlicht in Nederland een uitzonderlijk fenomeen. Slechts bij de hevige zonnestormen is het in het noorden van Nederland (in Groningen en Friesland) op heldere nachten mogelijk het noorderlicht te zien. Als het noorderlicht zichtbaar is dan zal dat zijn tussen september en april.

Om het in Nederland überhaupt mogelijk te maken het noorderlicht te kunnen zien, zijn optimale omstandigheden nodig. Uiteraard moet het onbewolkt en het liefst met weinig maanlicht zijn. Om lichtvervuiling te ontwijken in het dichtbevolkte Nederland is het noorderlicht het best te bekijken vanaf de Waddeneilanden.

Op 17 maart 2015 was er zo’n sterke zonnestorm dat de aurora borealis in Nederland zichtbaar was. Een zeldzaamheid, want de laatste keer daarvoor was in 2003.

Vanuit huis in Nederland is de kans dat je het noorderlicht kunt zien heel erg klein, boven de Poolcirkel heb je meer kans.
Amadea