Wat is oudewijvenzomer en waar komt de term vandaan?

Volgens de Telegraaf gaan we komende week een échte oudewijvenzomer tegemoet. Waar komt de term vandaan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (1)

De nazomer, oudewijvenzomer of sint-michielszomer (soms ook wel als Été Indien of Indian Summer aangeduid) is de periode van eind september tot half november waarin het nog zomerachtig weer kan zijn.
In het Nederlands spreken we van oudewijvenzomer naar het voorbeeld van het Duitse Altweibersommer. Oorspronkelijk komt het begrip uit de Noordse of Germaanse mythologie, waarin noodlotsgodinnen wevend of spinnend werden voorgesteld. Het spinnen van deze lotsgodinnen beeldde het spinnen van de menselijke levensdraden uit. De term oudewijven kan ook terug worden gevoerd op een vrouwelijke watergeest met lange witte haren. Later kreeg het betrekking op oude breiende vrouwen en veldspinnen die bij rustig nazomerweer lange draden spinnen.
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Mooi antwoord van fremar. In het Duits heeft Altweibersommer ook een tweede, veelgebruikte, betekenis: herfstdraad. De nu veel voorkomende herfstdraad van een spin.