Het winteruur / de wintertijd past het best in Europa.
Dat is namelijk de werkelijke tijd. De eerste keer dat de klok werd verzet in 1973, was dat met het ingaan van de zomertijd, toen de klok vooruit werd gezet.
Van oudsher wordt de tijd (zonder klok) bepaald door de stand van de zon, de zogenaamde zonnetijd. In West-Europa loopt de klok altijd voor op de zonnetijd (de tijd gebaseerd op de stand van de zon). Hier in Nederland is dat gedurende de wintertijd ongeveer 35 minuten. Tijdens de zomertijd, als we de klok dus nog een uurtje verder hebben gezet, is het verschil met de zonnetijd ruim 1,5 uur.
Om onze tijd ongeveer gelijk te laten lopen met de zonnetijd, zouden we de huidige wintertijd aan moeten houden.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En gezien de ligging van Nederland zouden wij hier eigenlijk beter de west-Europese-tijd aan kunnen houden dan de midden-Europese-tijd. ( maar daar zitten natuurlijk andere nadelen aan)