Klopt de uitspraak: 'mooi voorjaar, slechte zomer'?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De meeste weerspreuken vallen in de categorie "als het regent in mei, is april voorbij". Nietszeggend dus. Zelfs al zouden 10 mooie voorjaren door een slechte zomer gevolgd worden, dan zegt dat nog niets (met zekerheid) over de 11e. Het weer kun je met statistiek benaderen, maar nooit met zekerheid.
jc54
5 jaar geleden
De uitspraak is nu eenmaal zo, dus ja, de uitspraak klopt. Het is alleen niet zo dat dit in de praktijk ook altijd zo is.....maar dat heb je wel vaker met uitspraken.

Antwoorden (1)

Nee. Er wordt wel gedacht dat een mooie lente door een slechte zomer wordt opgevolgd. Maar hiervoor bestaat geen meteorologische onderbouwing. Warmte en zonneschijn raken natuurlijk niet zomaar op en lenteregen die niet viel komt niet tijdens de zomer alsnog. Twaalf van de dertien zachte tot zeer zachte lentes van voorgaande jaren werden door een relatief warme zomer opgevolgd. Een zachte lente is dus vaak juist een voorbode voor een warme zomer.
Amadea