Onder welke windsnelheid (in knopen) spreek je van 'wind calm'?

Luchtverkeersleiding geeft bij het toestemming geven van landing of opstijgen altijd een windcheck (windrichting en -snelheid). Onder een bepaalde windsnelheid (ik dacht iets van onder de 5 knopen, maar dat weet ik dus niet zeker, vandaar de vraag natuurlijk) wordt er bijvoorbeeld gezegt: 'KLM 1234, cleared for take off runway 09, wind calm.'
Als je dan de METAR bekijkt, zie je dat er geen 0kt(s) staat (dus een echte windstil), maar bijvoorbeeld 080@02 of 080/02 (de wind komt vanuit 80° ten opzichte van aarde met een snelheid van 2 knopen (knots). Dan vraag ik mij af: onder welk getal wordt er van 'wind calm' gesproken?
Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Op de ene website vind ik onder de 3 knopen, op andere websites onder de 5 knopen. Is er iemand die overtuigt is van zichzelf dat hij / zij het weet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Bij minder dan 1 knoop windsnelheid spreek je van een 'calm wind'.