Hoe komt het dat het heelal standaard koud is?

Tot mijn begrijping is het heelal standaard koud, tot het opgewarmd wordt door 'iets'.

Waarom geeft de zon hitte af, en zou het zonder de zon koud zijn?
Of omgekeerd, waarom is het heelal niet vanzelf warm, en geeft de zon geen koudte af?

Verder gedacht - zou het, mits er nergens een hittebron is, het overal in het heelal het absolute minpunt zijn? Komt het absolute minpunt überhaubt voor in het universum?

Aangezien we niet weten wat er buiten het zichtbare universum ligt, het ik het hier natuurlijk alleen over het zichtbare universum.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.3K
erotisi
8 jaar geleden
Aangezien alle massa straling afgeeft zal ook zonder expliciete hittebron niet het absolute minpunt kunnen worden bereikt. De zon geeft hitte af (elektromagnetisch straling en ander deeljte) door kernfusie waarbij waterstof atomen met elkaar fuseren tot helium waarbij oa gammastralen vrijkomen, en die kunnen massa verhitten En het heelal is standaard zo koud doordat het zo leeg is

Het beste antwoord

Dat is een lastige vraag.
Temperatuur bestaat niet in de ruimte, het is een maat voor de beweeglijkheid van moleculen.
En die zijn er niet in het vacuüm van het heelal.
Voor een object in de ruimte ligt het anders.
Dat bestaat wel uit moleculen en heeft dus wel een temperatuur.
Voorwaarde is wel dat er een stralingsbron in de buurt is, zoals een ster. Ontbreekt die, dan straalt een object langzaam maar zeker al zijn warmte uit. Maar het absolute nulpunt (min 273,15 graden Celsius, of 0 Kelvin) zal het nooit bereiken.
Want dankzij de Big Bang is er overal en altijd kosmische achtergrondstraling in het heelal.
Die zorgt ervoor dat een object normaal niet kouder wordt dan zo'n min 270 graden Celsius.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kosmische achtergrond straling heeft een bijna volmaakt spectrum van een zwarte straler. Je kunt daarom aan de hand van deze straling de temperatuur van het heelal bepalen (circa 3 graden Kelvin). Een ster bestaat uit atomen en heeft geen stralingsbron nodig maar vormt zelf een stralingsbron met vaak een behoorlijke temperatuur. Dat een voorwerp niet het absolute nulpunt kan bereiken heeft niets te maken met de temperatuur van de achtergrondstraling maar met het onzekerheidsprincipe uit de kwantummechanica. De kosmische achtergrondstraling is nog steeds aan het afkoelen (en zal dat ook altijd blijven doen zolang het heelal uitdijt). Dus voorwerpen zullen mee afkoelen. Je bron is Tineke Fieggen, een secretaresse uit Schiedam. Haar laatste bijdrage is "Een handleiding mannen" waarin ze allerlei theorieën geeft waarom mannen doen zoals ze doen. Persoonlijk vertrouw ik meer op mijn eigen inzichten en de wiki en bronnen met aantoonbare tracklist van juiste informatie. Ik geef geen min voor het antwoord maar voor het klakkeloos overnemen uit een niet deskundige bron ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus voor mullogs opmerking dat je geen ondeskundige bronnen moet aanhalen. Temperatuur bestaat niet in vacuum omdat daar geen moleculen zijn om te trillen. En toch heeft vacuum echt een temperatuur, hoe hoog of laag je ook springt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Ik geef geen min voor het antwoord maar voor het klakkeloos overnemen uit een niet deskundige bron ;-)"
Dit dus
fremar
8 jaar geleden
hoe moet ik weten of een bron al dan niet deskundig is?De uitleg leek mij logisch...
erotisi
8 jaar geleden
Mij lijkt het antwoord ook niet echt fout.
Voor een sec secretaresse een knap antwoord ;-) Een vacuum heeft niet echt een temperatuur. Maar daar kan door de achtergrondstraling wel een temperatuur aan worden toegerekend. En natuurlijk kan op zich niets kouder worden dan het absolute nulpunt door heisenbergsprincipe maar als de omgevingstemperatuur op dit moment 3 k wordt toegekend lijkt mij dat op dit moment wel de minimum temperatuur van het heelal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fremar je hebt een aantal "gerenomeerde" bronnen, zoals bijvoorbeeld de wiki of kennislink. Daarnast zijn er forums die over een bepaald onderwerp gaan en op basis van de discussies die daar plaatsvinden kun je zien of ze deskundig zijn. Met name voor b.v. juridische vraagstukken zijn er bedrijven (b.v. advocaten kantoren) die wel eens gebruikt kunnen worden. Een organisatie die iets wil evrkopen op dat gebied zal niet snel onzin publiceren. Websites met een veelheid aan onderwerpen op allerlei gebied zijn doorgaans geen goede bron. En dan is er nog je eigen gezonde verstand en deskundigheid. Als ik niks weet van een onderwerp geef ik ook geen antwoord omdat ik niet kan beoordelen wat goed is.

Andere antwoorden (2)

Het heelal is niet "standaard koud". Het heelal is ooit, vlak naar de oerknal, extreem heet geweest en is sinds dat moment aan het afkoelen. Deze afkoeling komt omdat het heelal uitdijt en de toename van het volume zorgt voor de afkoeling.

De temperatuur wordt bepaald aan de hand van de temperatuur vand e kosmische achtergrondstraling. Deze bedraagt momenteel 3 graden Kelvin en is uitermate homogeen over het heelal verdeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Als natuurkundige moet ik opmerken dat het niet "3 graden Kelvin" is, maar gewoon 3 Kelvin. Afgezien daarvan een +.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De straling werd in 1965 voor het eerst gemeten door Penzias en Wilson nadat ze al in 1948 en later was voorspeld, met een schatting van 5 K van Ralph Alpher (een bekende fysicus die o.m. met George Gamow samenwerkte). penzias en Wilson ontvingen hiervoor later de Nobelprijs. en ook van mij een +
Dat is extreem simpel 9en eigenlijk een kwestie van semantiek): Koud is de afwezigheid van energie; hoe warmer, hoe meer energie. Het heelal bevat (bijna) geen energie en is dus koud; de zon produceert energie en is/maakt het warm.