Is de schaal van Beaufort (windkracht) ook een logaritmische schaal?

Als je de tabel van windsnelheden bij de verscheidene schalen ziet lijkt die telkens met 1 extra toe te nemen. Maar kun je dit ook zien als een logaritmische schaal zoals gebruikelijk bij bijv. de schaal van Richter (aardbevingen)?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schaal_van_Beaufort

8 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De schaal is er een van windsnelheid. De kracht van de wind (nuttig te gebruiken vermogen, op windmolens bij voorbeeld) neemt toe met de derde macht van de windsnelheid. maar dan hebben we het niet over de schaal die admiraal Beaufort, Royal Navy, rond 1805 introduceerde.

Antwoorden (1)

"
Ik wilde graag de logaritmische functie van de schaal van Beaufort weten. (...) Ik moest ook de logaritmische functies van decibel en richter vinden, (..). Er is alleen nergens iets te vinden over de logaritmische functie. (...)

Antwoord

Voor de schaal van Beaufort is geen logaritmische formule, zoals voor het geluidsniveau in Db.
Het is een klasse-indeling van de windsnelheid.

De Beaufortschaal is bovendien een DISCRETE schaal.(!) (windkracht 5,41 bestaat niet, wat men wel zegt is windkracht 5 a 6)."

Aldus vraag en antwoord van een site voor wiskundige hulp.

Toegevoegd na 1 minuut:
Antwoord is dus: de schaal van Beaufort is geen logaritmische schaal.