Hoe hoog komt mist?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leesvoer:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/de-aarde/hoe-hoog-zweven-de-wolken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mist zijn laaghangende wolken. Dus als je weet hoe dik wolken kunnen zijn, heb je je antwoord. Mijn ouders wonen 10 hoog, en zien soms mist onder zich. dan is de wolk vanaf de grond dus 6 verdiepingen x 2.60 hoog. Ook als je hoog in de bergen zit zie je de mist soms onder je, en heb jij in de ochtend zon, en dan als hij langzaam optrekt kom je zelf in de mist terecht

Antwoorden (2)

Het hangt van het seizoen af, maar in het koude halfjaar kan een mistlaag wel tot 200 meter dik worden:

“Mist is een weersverschijnsel dat het hele jaar voor kan komen maar hardnekkig kan zijn in het najaar en de winter. Dat heeft te maken met de dikte, de verticale uitgestrektheid, van de mist. Niet voor niets wordt in de zomer wel gesproken over 'mist op klomp- , boomtop - of koehoogte' en bereikt ze in het koude halfjaar nog al eens een dikte van 150 tot 200 meter.”
Bordensteker
8 jaar geleden
Eigenlijk is mist niets meer dan "wolken" en zijn wolken niets meer dan "mist", het is dus het zelfde. Gemiddeld zit dat tussen de 3 en 5 kilometer in, 5 kilometer is hoge bewolking en voordat de wolken uitbreken tot een bui kunnen ze zelfs hoogtes van boven de 10km behalen. Zo hoog kan mist dus komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik heb uw bron gelezen. De op zich erg ingewikkelde materie is daar om begrijpelijke redenen enorm versimpeld.
“Alle redactionele inhoud is daarom specifiek afgestemd op kinderen in de leeftijd van 9-12 jaar.”
(http://www.willemwever.nl/info-voor-ouders/) De informatie uit die op zich (voor het 16+ Goeievraag publiek) doorgaans niet voor de hand liggende bron blijkt in uw antwoord dan ook nog eens helemaal door elkaar gehaald. Zo creëert u hier zelf mist ;-) waar duidelijkheid het doel is.
-