bliksem zonder donder, kan dat?

Op donderdagavond zat ik in dordrecht in mijn tuin. Plotseling was er een enorme felle lichtflits die zo fel was als ik nog nooit gezien. Ik heb gedacht, de donder zal nu wel heel snel komen want de lichtflitsen was heel dichtbij.
Het was net alsof er twee fotoflitsers op volle sterkte vlakbij mijn ogen afgingen. Heel kort en heel fel.
Toch duurt het ongeveer 20 seconden voordat er een in de verte een klein beetje donder was te horen. Ben ik misschien getuige geweest van een bijzondere natuurlijk fenomeen? Bestaat er zoiets als een hele fijne bliksem zonder donder?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.6K

Antwoorden (2)

Ja dat kan. Geluid draagt een heel eind, maar als het maar ver genoeg is, kan het zijn dat je er uiteindelijk niks meer van hoort, vooral niet als het ettelijke kilometers verderop is en dus vele seconden na de flits is, die veel verder 'draagt' als je goed zicht hebt.

Maar net zo goed -of zelfs vaker - kun je wel donder horen maar geen bliksem zien, als de weersomstandigheden heel anders zijn. Bij veel bewolking bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Er werd ons vroeger toch geleerd dat we moesten tellen tussen lichtflits en donderslag. Dan wisten we hoeveel kilometer het van ons verwijderd was. Als je dan de donder niet of nauwelijks kon horen, hoefden we niet bang te zijn.
Ivana
8 jaar geleden
Marleen plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus de donder is er wel maar je hoort het niet. De tweede vraag: Bestaat er zoiets als een hele fijne bliksem zonder donder?
Nee, zoiets bestaat niet. Een bliksem heeft altijd een donder.
De snelheid van het geluid is 343 meter per seconde, dus het onweer was ruim 7 km. ver weg.Het geluid zal dan zeker zwak zijn.