Hoe kan het, dat het zo koud is op 10 km hoogte waar vliegtuigen vliegen, terwijl warmte opstijgt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

De lucht rond de aarde wordt niet door de zon verwarmd, maar door de aarde. Wat er gebeurt is dat de zon de aardbodem verwarmt, en dat vervolgens de aardbodem de lucht verwarmt.

Warme lucht stijgt inderdaad op. Maar op grotere hoogte is de lucht dunner. Dat betekent dat de opstijgende warme lucht uitzet. En uitzettende lucht wordt koeler (dat heet adiabatische expansie).

Dit is dezelfde reden waarom bijvoorbeeld spuit-deo koud is: die zat onder hoge druk in het flesje, en bij het spuiten daalt de druk ineens - en dus daalt dan ook de temperatuur, en voel jij koude deo.

Bij een fietspomp voel je hetzelfde, maar dan andersom. Flink pompen, en de onderkant van de fietspomp (waar de lucht steeds onder hoge druk staat) wordt voelbaar warmer.

De lucht op grote hoogte is dus koud doordat hij niet door de aarde wordt verwarmd, en doordat de warme lucht die opstijgt vanaf het aardoppervlak tijdens het opstijgen druk verliest en dus kouder wordt.

8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
+ !
Ook de koelkast is een bekend voorbeeld dat van dit principe gebruik maakt door het laten verdampen van de koelgassen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt. In de koelkast wordt het gas *buiten* de koelkast samengeperst. Daarbij ontstaat warmte, net als onderin de fietspomp. Die warmte wordt via het rooster aan de achterkant van de koelkast afgevoerd, zodat het spul daarna weer een redelijk normale temperatuur heeft. Dan gaat het naar de binnenkant van de koelkast. Daar expandeert het - en koelt daarbij af, net zoals de opstijgende lucht, of de deo die uit de spuitbus komt. Zo wordt aan de binnenkant van de koelkast kou geproduceerd.
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt hetzelfde effect met je mond bereiken.
Wanneer je blaast met je mond in fluitstand, dan is die lucht koel.
Wanneer je met open mond blaast, dan voel je lucht op lichaamstemperatuur. Niet "gekoeld". We blazen de soep koud en we warmen onze handen in de winter met onze eigen adem.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Dit is denk ik een goed antwoord op de vraag (omdat het daar over de situatie op 10 km hoogte gaat). Maar ik ben toch wel benieuwd hoe een grafiek als http://eesc.columbia.edu/courses/ees/slides/climate/atmprofile.gif te verklaren valt? Ik neem aan dat jouw uitleg voor de eerste 15 km van de atmosfeer geldt. Daarboven gaat de temperatuur weer omhoog, tot een maximum bij 50 km bereikt wordt, om daarna weer af te nemen tot er bij 80 km een minimum bereikt wordt, om daarboven weer omhoog te gaan...
Cryofiel
8 jaar geleden
@Erna55, bij zulke vergelijkingen moet je oppassen. Omdat je met je huid de temperatuur van stromende lucht probeert te voelen, heb je per definitie last van het wind chill effect (hoe heet dat ook weer in het Nederlands?). Het verschil in gevoelde temperatuur tussen met open mond blazen en met gesloten mond blazen kan best wel eens worden veroorzaakt door het verschil in blaassnelheid. Snellere lucht voelt kouder aan dan tragere lucht, ook bij dezelfde temperatuur.
Cryofiel
8 jaar geleden
@kierkegaard47, precies weten doe ik het niet, maar ik vermoed dat het te maken heeft met directe opwarming van die hogere luchtlagen door kosmische straling en door UV-straling ter hoogte van de ozonlaag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Ik moest hem een paar keer overlezen want ik ben hier niet in thuis maar het is helder!

Andere antwoorden (2)

Hoe hoger je komt deste minder lucht zit boven je om te isoleren. Daarom verdwijnt er door straling (onafhankelijk van lucht en ook in vacuüm) veel warmte het heelal in en is het zo koud.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Warmte stijgt niet, maar het wil uitzetten en dat gaat het beste in een plek waar de druk lager is, en dat is naar boven, eenmaal uitgezet is het kouder dan vanwaar het vertrokken is.
Dat de uitlaatgassen van vliegtuigen expanderen (uitzetten) naar een druk van 0,25 Ata (druk absoluut) absorbeert het warmte (Elektronen) uit de omgeving en daardoor wordt het daar op 10 Km hoogte zo rampzalig koud.