Wat is het gefluit na een onweersknal?

Vanochtend sloeg op kort afstand de bliksem in, 1 seconde na de flits was de knal al. Na de knal hoorde ik een soort van fluittoon, alsof het heel erg tocht als er 2 deuren tegenover elkaar open staan of de wind om een huis waait. Het was ongeveer 3 seconden en angstaanjagender dan de knal. Wat kan dat geweest zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmmm, interessante vraag. Nog geen antwoord gevonden, wel dit: https://www.youtube.com/watch?v=aZ3QYgjDB_0. Lijkt het hierop?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, dat soort gefluit was het, dank voor het zoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
www.onweer-online.nl kent het verschijnsel en heeft vást het goede antwoord, maar ik kon geen verbinding krijgen omdat de site tijdelijk off-line is.
Dus: straks even zelf proberen (google op "bliksem fluit", het is meteen de eerste link).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is onweer-online.nl voor een vrij lange tijd niet bereikbaar.

Antwoorden (1)

Zo'n 'onweersknal' heet donder.

Tijdens een onweer neem je eerst een blinksemflits en een donderslag waar. Dat fluitend geluid dat je hoort is gewoon onderdeel van die donderslag.

De reden dat je die hoge fluittoon bij een donderslag meestal niet hoort is omdat hoge tonen heel snel uitdoven. Hetzij over afstand in de lucht hetzij door de dichte bebouwing.

Dat jij die hoge fluittoon deze keer wel hebt gehoord betekent dus dat je je erg dicht bij de inslag bevond. En dat kan wel. 1 seconde is +/- 350 meter.