hoe kan het zijn, dat een regenboog volledig rond is en zich in de luchtbevind? (mogelijk heeft dit te maken, met het feit, dat dit bij een meer was)

Op vakantie zat ik bij een meertje. Het begon wat te regenen. Toen ik vervolgens naar de lucht keek, zag ik een regenboog en wel in een cirkel in de lucht. dus niet links en rechts richting de grond.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit zou een glorie kunnen zijn, zie http://en.wikipedia.org/wiki/Glory_%28optical_phenomenon%29

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien dat het effect hoger in de lucht zichtbaar was omdat het zonlicht in het meertje reflecteerde.
10 jaar geleden
Ik denk gereflecteerd zonlicht van het meertje dat weer naar boven straalt. Ik neem aan dat je het meertje in de rug had en de zon ook. De richting van de kegel is vanaf het spiegelbeeld van de zon naar je achterhoofd De regenboog zit in de randen van de kegel, die doorzichtig zijn. Net als bij de hemel is niet goed te zeggen waar het licht wordt verstrooid, behalve als er nog bomen in de weg staan, soms zie je een stukje voor de boom en een stuk erachter. Overal in de bui kan het licht namelijk naar je oog toe terugkaatsen. Er zijn echter maar twee belangrijke hoeken, 1 hoek voor dubbele inwendige reflectie en een hoek voor driedubbele reflectie bijregenboog. De tophoek van de kegel is gelijk aan die hoeken, zodat je meestal twee regenbogen ziet.
In de bron goede illustraties. In de Nederlandse wiki is een afbeelding met de zon niet in de as van de kegel, dat klopt niet. Omdat je een virtuele gespiegelde zon vanuit het meertje kunt hebben kun je dus ook een volledige ring zien.