Mist is beperking van het zicht door kleine in de lucht zwevende waterdruppeltjes. De vorming van mist hangt af van veel factoren, zoals begroeiing, reliëf en de nabijheid van open water. Het is een uiterst complex samenspel van factoren, waarbij vaak uitstraling een rol speelt. Door uitstraling kan vochtige lucht afkoelen en dan mist vormen. Deze stralingsmist ontstaat door het afkoelen van het landoppervlak gedurende de nacht, en dat gebeurt vooral onder een heldere hemel.

Bewolking zorgt ervoor dat mist oplost. Als er motregen wordt gevormd wordt de mist daar dunner door. Om het te kunnen laten regenen moet de lucht bewolkt zijn. Zodoende kan het niet mistig zijn als het regent.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het zou regenen in de mist spoelt de mist met het water naar benenden ,mist is niets anders dan hele fijne waterdruppels die in de lucht blijven hangen.als daar water uir regen bijkomt worden de druppels groter en zwaarder waardoor ze naar de bodem zakken en regen vormen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goldpixel
10 jaar geleden
Het kan wel degelijk regenen bij mist , maar dan zal de mist snel verdwijnen als sneeuw met zon.
Doordat er dan dus een wolkendek is die houdt de warmte van de aarde tegen(die gaat dus niet weg de atmosfeer in) de temperatuur stijgt hierdoor zodat de mist verdwijnt door stijging temperatuur en de regen
Groeten;goldpixel
Als het warmer is dan regen verdampt water en dat is de mist.