Waarom wordt Noorderlicht, dat er bijna wit uitziet, op een foto groen weergegeven?

Er zijn foto's gemaakt waarbij een weerspiegeling in water te zien was, die door ons niet werd waargenomen. Aan filters op cameralenzen kan het niet gelegen hebben want er werd met verschillende camera's gefotografeerd en allemaal kregen groene beelden op de displays.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Noorderlicht kan vele kleuren hebben. Groen is de meest voorkomende, maar ook rode tinten komen voor. Zie onderstaande link.

Noorderlicht kan er wit uitzien wanneer het erg zwak is. Het menselijke netvlies is namelijk niet in staat heel zwak licht in kleur te zien. Dat komt doordat onze kleurgevoelige lichtcellen relatief veel licht nodig hebben om een signaal te geven. De niet-kleurgevoelige lichtcellen hebben daarentegen aan een klein beetje licht genoeg. Maar met die cellen zie je alleen maar "meer licht" of "minder licht", en dat interpreteren wij als wit.

Een camerasensor is gevoeliger dan ons oog. Daardoor ziet een camera wel (ongeveer) de werkelijke kleur van het noorderlicht - meestal dus groen.

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, even een tip: De lens is een hulpmiddel voor de CDD (die processor die beeld naar elecrische singaaltjes converteerd). De CDD is heel gevoelig. De lens is alleen maar om te vergroten en te verscherpen voor een perfecte foto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een camerasensor is iets anders, namelijk (die ze in werkelijkheid noemen) een sensor die voor de OS verscherpt en mensen herkent, vroeger dan.
Cryofiel
10 jaar geleden
De sensor van de camera is het ding dat het licht opvangt en omzet in elektrische signaaltjes. De sensor heeft (bijvoorbeeld) 12 megapixels. De elektrische signaaltjes van die 12 megapixels (beter: van alle subpixels van die 12 megapixels) gaan naar de processor van de camera, die er (meestal) een JPG van maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1 Cyro, niets aan toe te voegen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cyrofiel
Klopt, de meeste foto's worden meestal in JEPG, JPG en BMP opgeslagen als bestand
Maar zelden PMG. PMG is ook een lage kwaliteits bestand, sommige foto's (van mij) worden soms verkeerd ge converteerd
En daarom was het bestand niet goed geconverteerd en had ik maar de halve foto bij me.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
kan ook aan de kleuren vn je camera liggen (ik zie altijd dat paarse dingen blauw worden op de foto XD)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn dus je eigen ogen geweest
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Camera's leggen in kleur vast van wat ze zien in een stilstaand beeld, kleuren die de CDD maakt zijn precies, niet per ongeluk een foutje, die kun je alleen maar zelf maken
Cryofiel
10 jaar geleden
Een UV-filter is wel degelijk nodig, maar het is al geïntegreerd op de sensor. De sensor bestaat uit de lichtgevoelige (mega)pixels met direct daarop gemonteerd, aan de kant waar het licht vandaan komt, een UV-filter. En meestal ook nog een anti-moiré-filter, als ik me goed herinner - maar dat weet ik niet helemaal zeker. Een UV-filter is dus technisch gesproken noodzakelijk. Daarom zit het al op het CCD (de sensor). En dat betekent dan weer dat een extern UV-filter, dat je op je lens kan schroeven, overbodig is. Het fungeert hooguit als stof- en stootbeveiliging voor je glas. Maar het haalt ook licht weg, het vermindert de scherpte, en het zorgt voor extra reflecties. Dus inderdaad: in veruit de meeste omstandigheden kun je het (externe) UV-filter er het beste afschroeven.