Op welke hoogte knalt een normale ballon?

Ik heb het hier over normale opgeblazen feestballonen.
Niet over met helium gevulde weerballonen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt er helemaal vanaf hoe sterk de ballon is en/of hoe vol je m hebt geblazen.
Op ca. 5.5 km hoogte is de luchtdruk nog maar de helft, en de ballon dus in principe tweemaal zo groot. Echter: hoe hoger je komt, hoe kouder het is. De lucht in de ballon krimpt daardoor iets. En de veerkracht van de ballon zorgt ervoor dat de druk in de ballon net iets hoger is dan daarbuiten. Dat verschil neemt toe als de ballon aan het eind van zijn rek zit. Door de kou wordt het rubber van de ballon minder elastisch, waardoor je juist eerder een knal kunt verwachten. Kortom: er is geen precies antwoord op je vraag te geven.