Dat ligt aan de omstandigheden waardoor onweer ontstaat, dat zijn de omstandigheden waardoor je ook regenbuien krijgt. Omdat het toch een heel plaatselijk gebeuren is kan het dus best zo zijn dat je onweer hoort wat wat verder bij je vandaag is en dat het bij jou dus droog blijft (maar elders dus wel regent).

" Wanneer onweer wordt verwacht moet altijd rekening worden gehouden met een kans op lokaal heftig weer, zoals windstoten, zware regen of hagel. Hoe groot die kansen zijn wordt in de weersverwachtingen verwoord. Hoe zwaar de buien worden is in de regel pas kort tevoren vast te stellen.
Het geluid van de donder legt in drie seconden een afstand van ongeveer 1 kilometer af. Als de donderklap binnen 10 seconden na de bliksem volgt is het onweer gevaarlijk dichtbij (foto: Jannes Wiersema)
Zware onweersbuien zijn meestal het gevolg van een toevallige samenloop van omstandigheden, zoals grote temperatuurverschillen, vochtige lucht en een sterke wind op grote hoogte in de atmosfeer. Bovendien hangt de intensiteit van het onweer af van het tijdstip van de dag waarop de buien passeren. In de zomerperiode is de kans op zware buien in de avond en het begin van de nacht in het algemeen het grootst.

De activiteit van de buien kan lokaal verschillen. De buien kunnen zich beperken tot een deel van het land, maar kunnen zich ook groeperen tot een actieve buienlijn of een buiengebied dat over een groter deel van het land trekt.

Op de ene plaats kunnen tientallen millimeters regen vallen, terwijl het op enkele kilometers afstand droog blijft. Ook windstoten en hagel kunnen heel plaatselijk optreden en op de ene plaats heftiger zijn dan elders."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De elektriciteit ontstaat door een interactie van water en ijsdeeltjes. In principe kun je ook bliksems zien bij vulkaanuitbarstingen of bij de wolk van een kernexplosie, maar de onweersbui is het meest gebruikelijk. Ik meen dat het gaat om zware hagelkorrels die snel door lucht met onderkoelde waterdruppeltjes vallen en op die manier voor een ladingscheiding zorgen. Deze zware deeltjes zien we op de grond terug als regen of hagel. De exacte processen die de ladingscheiding veroorzaken zijn overigens niet volledig bekend.