Kan de atmosfeer als een ballon uit elkaar barsten als er steeds meer broeikasgassen komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, de atmosfeer is niet vergelijkbaar met een ballon.
Het is een gaslaag die door de zwaartekracht bij de aarde wordt gehouden.
Aan het aardoppervlak is de dichtheid ongeveer 1 atmosfeer, en wordt naar boven toe steeds ijler.
Broeikasgassen komen er bovendien niet bij, want het zijn meestal oxiden die dus de hoeveelheid zuurstof in de atmosfeer verminderen.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus, ik weet niet of ik de discussie nog begrijp, maar mijn argument was dat als er broeikasgassen bijkomen dat er dan meestal zurrstof verdwijnt, oftewel dat de totale hoeveelheid gas niet eens toeneemt, en dat er dus geen sprake is van opbollen en explosie.
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus, ik veronderstel niets. Ik noem slechts een neveneffect. De dampkring kan net zo dik ( of dun) worden als er gas is. Maar dat hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen.
Nee, de ontsnappingssnelheid van de Aarde is 11 000 meter per seconde. Stel dat de na een catastrofe de temperatuur zo hoog zou zijn dat de moleculen met gemiddeld 11000 meter per seconde zouden gaan en de meeste moleculen aan de atmosfeer zouden ontsnappen (jouw exploderende ballon) dan kom ik op een temperatuur van 5200 Kelvin Bij de gebruikelijke temperaturen is de kans erg laag dat er moleculen aan de zwaartekracht ontsnappen en zijn er alleen geleidelijke processen waardoor soms waterstof aan de aantrekkingskracht van de Aarde ontsnapt.Het oppervlak van de zon is ter vergelijking 6000 Kelvin, de Aarde ongeveer 300 Kelvin, dus we kunnen nog even vooruit.

V^2 =3*R*T/M , 121 000 000 = 8 341 000 *T/32, T = 5200 Kelvin.
v=11 000 m/s, M=molaire massa zuurstof, R=gasconstante

Het verhaal over Venus is wel interessant als je wat wilt leren over het onstaan en het verliezen van een atmosfeer door een planeet.