Ja, Ijzel is onderkoelde regen
Dus regen onder het vriespunt,die nog niet bevroren is(dan zou het ijsregen zijn)
zo gauw de regen de grond raakt, bevriest hij
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

IJzel is het aanvriezen van regenwater op een grond die een temperatuur heeft die onder het vriespunt van water ligt. Dit leidt tot een laag ijs op de grond, terwijl de lucht temperatuur boven het vriespunt ligt.

Door dit verschil tussen luchttemperatuur en bodemtemperatuur ontstaat de verraderlijke situatie dat je denkt dat het aan het dooien is, terwijl er gladde plekken op de weg voorkomen. Omdat deze situatie vaak ontstaat in de schemering van de ochtend, zijn deze gladde plekken slecht zichtbaar en kunnen ze tot ongelukken leiden. De beste oplossing is dan ook om in de dagen vlak na lange periodes van temperaturen onder nul, extra voorzichtig te zijn in het verkeer en goed op te letten.

De regen is dus niet bevroren, het wegdek wel, waardoor er ijzel ontstaat, ijzel is dus altijd bevroren.

Toegevoegd na 1 minuut:
En dus onder nul.