Hoe kun je navigeren op de sterren?

In films zie je wel eens dat mensen de weg vinden via de sterren.
Kan dat echt? En hoe kun je dat leren?
(lijkt me namelijk wel handig)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De polynesiërs hadden geen kompas ...zij gebruikten uitsluitend de sterren als navigatie

Antwoorden (2)

Natuurlijk kan dat.
Voorwaarde is wel dat het niet al te bewolkt is.
Dat kun je leren door de sterrenhemel goed te leren kennen.
http://www.hiking-site.nl/navigatie_sterren.php

Dit is een aardig begin:
Zoek eerst op een kaart van de sterrenhemel de volgende sterrenbeelden:
Orion : Orion: In de winter wijst de punt van het zwaard van Orion ongeveer naar het zuiden.
Grote Beer
Kleine Beer
Cassiopeia

http://nl.scoutwiki.org/Navigeren_op_de_sterren

Je kunt ook een app van de sterrenhemel downloaden als je een smartphone of tablet hebt en dan heel veel 's nachts naar de sterren kijken n leren....`
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je het goed doen dan moet je de sterren goed kennen en dan heb je ook een nauwkeurige klok nodig en een astronimische tabel. Het is wel heel eenvoudig om het Noorden te vinden (een onbewegelijk punt waar alle sterren gedurende de nacht omheen draaien, waar een ster staat die poolster wordt genoemd. Door de hoek van de poolster met een horizontale lijn te bepalen weet je op welke breedtegraad je zit.
Het is ook prettig te weten op welke hoekafstand je zit ten opzichte van Greenwich. Daarvoor moet je een willekeurige ster 'schieten' uit een van de 57 sterren uit de navigatietabel. De apparaatjes daarvoor hebben wat hulpmiddeltjes (spiegeltjes, telescoopje) om de hoek met de horizon nauwkeurig te bepalen. Omdat een ster op 1 bepaalde tijd precies boven een bepaalde plaats op de wereld staat (te vinden in de tabel) is de hoek die je meet een maat voor de afstand tot die plaats. Dan wordt er een lijn op de kaart getrokken (eigenlijk een cirkelsegment) op die afstand tot een punt op de kaart. Als je die procedure nog eens doet met een ster die er dwars op staat dan bevind je je op het snijpunt van twee van die lijnen. Als het goed is moet je voor een derde ster weer op hetzelfde snijpunt uitkomen. Het belangrijkste bij deze vorm van navigatie was een goede klok.
Als een referentie voor een klok konden de manen van Jupiter worden gebruikt, de tijd van opkomen en ondergaan hangt niet af van

Toegevoegd na 4 minuten:
je positie op Aarde.