Bij sneeuw: wat betekent code geel, oranje of rood?

Ze zeggen bij mij op school: het is code geel, we zouden niet eens naar school hoeven, maar wat betekenen die codes eigenlijk allemaal ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou mooi zijn, als je bij code geel al niet meer naar school hoeft...

Antwoorden (2)

Groen. Er is geen bijzondere waakzaamheid wat het weer betreft nodig. (normaal weer)
Geel Het weer is potentieel gevaarlijk. De verwachte weerfenomenen zijn niet uitzonderlijk, maar wees voorzichtig indien je activiteiten gaat uitoefenen die door het weer een risico kunnen inhouden. Blijf op de hoogte van de verwachte meteorologische omstandigheden en neem geen risico’s die je kunt vermijden.
Oranje Het weer is gevaarlijk. Er worden ongewone meteorologische omstandigheden verwacht. Schade en ongevallen zouden kunnen optreden. Wees erg waakzaam en informeer je regelmatig en nauwgezet over de verwachte meteorologische omstandigheden. Wees op je hoede voor gevaren die mogelijk onvermijdelijk zijn. Volg elk advies van de bevoegde instanties.
Rood Het weer is erg gevaarlijk. Bijzonder intense meteorologische omstandigheden worden verwacht. Grote schade en ongevallen over een grote oppervlakte zijn heel waarschijnlijk, vaak ook met een risico voor lijf en leden. Blijf constant en in detail op de hoogte van de meteorologische verwachtingen en van de risico’s. Volg onder alle omstandigheden de raad en opdrachten van de autoriteiten, wees voorbereid op buitengewone maatregelen.

Maar dat school stopt is niet nodig hoor.
Tenzij je niet meer kunt komen enz.
Maar dan besluit je school cq. Schoolbestuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geel: waarschuwing, maar geen uitzonderlijke omstandigheden
Geel staat voor een ‘waarschuwing voor gevaarlijk weer’. De weersomstandigheden die door de overheid verwacht worden zijn dan nog niet uitzonderlijk. Wel is het volgens het KNMI “verstandig om op de hoogte te blijven van de verwachte weersomstandigheden en geen onnodige risico’s te nemen."
Oranje: gevaarlijk of extreem weer met ongewone meteorologische omstandigheden
De kleur oranje staat voor een ‘waarschuwing voor extreem weer’. In tegenstelling tot code geel gaat het dan wél om uitzonderlijk weer. Code oranje staat voor “gevaarlijk of extreem weer met ongewone meteorologische omstandigheden. Een oranje waarschuwing wordt op zijn vroegst 24 uur tevoren uitgeven.
Code rood: Weeralarm, wordt zelden uitgegeven
Pas als het KNMI het vrijwel zeker acht dat extreem weer gaat optreden (kans tenminste 90%) en dat bovendien in een aaneengesloten gebied van tenminste 50 kilometer lengte (boven zee tenminste 50 bij 50 kilometer) leidt tot “schade en ongevallen met grote risico's voor lijf en leden” geeft de overheid waarschuwingscode rood uit. Code rood wordt op zijn vroegst 12 uur van te voren uitgegeven.