waarom groeit ijs minder hard als het waait?

Door de geforceerde convectie zou er toch juist meer warmteoverdracht tussen de lucht en het ijs moeten zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het fenomeen waar jij op doelt heet sublimatie. Direct van vast naar gasvormig dus, in dit geval feitelijk een vorm van vriesdrogen.
Als het vriest geldt: Hoe droger de lucht en hoe harder de wind, des te sneller verdwijnt de bovenkant van het ijs door sublimatie.
Door dezelfde oorzaken (plus natuurlijk voornamelijk een lage temperatuur) zal hetzelfde ijs aan de onderkant aangroeien, waarbij dit laatste effect de overhand houdt, dat wel, dus ondanks de sublimatie aan de bovenkant zal het ijs per saldo wel aangroeien.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hoewel... als de temperatuur maar net onder het vriespunt ligt, zal het ijs geheel weg kunnen sublimeren. Dan waait een ijslaag(je) gewoon weer open.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies , ik had het woord niet voorhanden , en wilde het ook simpel houden , dat de wind enorm uitdroogt bij vorst is hier vrij onbekend en dat het ijs met de wind mee waait , maar het is zeker bij harde wind een (schaats ) ijs killer Zeker met dag temperatuur net onder nul , er schijnt ook nog warmte vrij te komen bij verdamping . Nog een effect heel sterk op grote vlakte zo als een meer waar al een open plek vaak is , ook de stroming onder het ijs en de nieuwe menging met warmer water doet de ijs aan groei geen goed en kan het ijs weer flinter dun maken heel plaatselijk weliswaar maar daarom zo link . Het blijft een Interessant fenomeen de winter met z'n verschijnselen zeker in het grens gebied net onder of boven nul .

Andere antwoorden (1)

Dat is waar , maar er zijn nog veel meer invloeden , water wat beweegt vriest moeilijk dicht, de wind ja heel gek neemt ijs weg (dus droge lucht neemt water mee ) je ziet het soms ook aan bevroren plassen op straat bij bepaalde droge wind zie je het verdwijnen . Daarbij water met meer diepte door de roering komt warmer water omhoog . Ja de wind maakt de afkoeling sterker maar de ijsaangroei wordt er vaak niet beter van .