Als je een meter boven de aarde zweeft hoe lang duurt het voordat Australië onder je ligt?

Blijft je hangen of beweeg je toch met de aarde mee.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je omhoog springt bewwegt de aarde niet onder je door, maar land je op dezelfde plek als waar je afzette. Ook als je zou blijven zweven zou je boven die plek blijven hangen. Dat komt omdat je dezelfde snelheid hebt als de draaing van de aarde. Deze snelheid is constant en die blijf je houden omdat er geen kracht is die je versnelt ten opzichte van de aarde. Dus Australië komt nooit onder je te liggen wat jammer is want het zou anders een goedkope manier van reizen kunnen worden :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@viri, je hebt het impulsbegrip wel heel diep in je opgenomen, er is bijna geen vraag of reactie waarbij je dat niet noemt :-) Je hebt overigens gelijk, maar de wind oefent ook een kracht uit en relativistisch gezien wordt je volgens mij ook nog meegesleurd door de vervorming van de ruimte die de aarde veoorzaakt. En misschien zijn er nog meer effecten waarvan ik mij niet bewust ben. Echter, in de klassieke mechanica is mijn vereenvoudigde weergave een volkomen correct modelmvan wat er in de werkelijkheid zichtbaar zal zijn. M.i. is dat in het kader van deze vraag afdoende. P.s., misschien heeft de zwaartekracht invloed van de maan meer invloed dan die coriolis krachten. Om er nog een te bedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens wordt de impuls behouden doordat als je omhoog springt de aarde iets sneller gaat draaien (het effect dat schaatsers sneller gaan draaien als ze hun armen intrekken) en langzamer als je landt. Coriolis wordt omschreven als schijnkracht en heeft hier niks mee te maken.

Andere antwoorden (3)

Je blijft hangen, je zal zo hard moeten gaan vliegen als de aarde draait, dus 1 rondje /24uur, dan zal de aarde als het ware onder je doordraaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je verwoord het wat ongelukkig, maar feitelijk heb je gelijk. Geen plus, maar of die minnen terecht zijn is de vraag.
Als je een meter boven de Aardkorst zou zweven zou je door de wind meegevoerd worden als een ballon. Je kunt dan nog wel wat oostwaarts komen, maar de kans dat je de evenaar passeert acht ik nihil vanwege de passaatwinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je draait niet gewoon met de aarde mee, maar zult uiteindelijk een prooi voor de wind en andere luchtstromingen worden. Een beetje als een luchtballon. Je hebt dus kans dat je via via via via een keer op het zuidelijk halfrond beland en na nóg langer wachten je boven Australië terecht komt. Of het ooit lukt is de vraag, lang gaat het zeker duren en de tijdsduur kan wisselen van vele weken tot vele maanden. Het is zo veranderlijk als het weer.

Je bedoelt vermoedelijk dat je t.o.v. de ruimte stil hangt en dat de aarde dus met haar omwentelingssnelheid onder je door draait. Dan kan Australië onder je verschijnen. Het best spring je dan ergens op de steenbokskeerkring (23,5 graden ZB) (Zimbabwe, Argentinië bijv.) Dan verschijnt Australië binnen een dag. Hoe verder je naar het noorden gaat, hoe langer het duurt.
Als je noordelijker dan de steenbokskeerkring springt zul je, omdat de as van de aarde scheef staat, langzamerhand steeds verder naar het zuiden 'schuiven' net zo lang tot je doel bereikt is.
Ga je noordelijker dan de kreeftskeerkring (23,5 graden NB) dan kan het helemaal niet meer. Je hebt dan het uiterste punt bereikt waarop dit mogelijk is. Je zou dan precies op 21 dec moeten springen en een half jaar moeten wachten. Nederland ligt ver boven de kreeftskeerkring, dus hier gaat het zeker niet lukken.

Je bereik is groter dan ik hierboven aangeef, omdat het noordelijkste puntje van Australië zo'n 13 graden noordelijk van de steenbokskeerkring ligt, daardoor kun je ook 13 graden noordelijker beginnen dan hierboven. Je komt dan in de buurt, maar nog steeds niet in Nederland. Je zou bijv. naar Poitiers in Frankrijk kunnen gaan. Dan ben je aardig dichtbij.