Hebben alle maanstanden een naam? Zo ja, welke?

Vollemaan is de enige die ik heb gehoord. Hoe worden de andere standen genoemd? Halvemaan, kwartmaan ofzo...??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Ik heb even een voorbeeldje van internet gepakt
dan is volgens mij je vraag beantwoord

Toegevoegd na 7 minuten:
mischien is het te klein om te lezen bij het voorbeeldje
maar er staat v.l.n.r.
nieuwe maan
eerste kwartier (= wassende maan)
volle maan
laatste kwartier (= afnemende maan)

Toegevoegd na 8 uur:
Ik heb nog een site voor je gevonden
waarin de hele cyclus staat beschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat op die bijgevoegde site wel genoeg
informatie te vinden is die jou vraag beantwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het niet zien, maar ik ga gewoon blozen.

Andere antwoorden (2)

Eerste kwartier: de rechterhelft is te zien.
Volle maan: de hele voorkant is te zien.
Laatste kwartier: de linkerhelft is te zien.
Nieuwe maan: niet te zien. Schijnt aan achterkant.
Amadea
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Rare min. Van mij een plus. Ezelsbruggetje om te onthouden wat eerste kwartier en wat laatste kwartier is: als je van de halve maan een 'p' kunt maken, is het eerste kwartier: de p van het Franse woord premier (eerste). Als je van de halve maan een 'd' kunt maken, is het laatste kwartier: de d van het Franse woord dernier (laatste).
Eerste/Laatste kwartier is de benaming als de maan precies half is. Wassend/afnemend verwijst naar de hele periode tussen nieuw en vol/vol en nieuw.
In het engels bestaan nog de termen crescent (kleiner dan half) en gibbous (groter dan half). Die kun je dan weer beide combineren met waxing (wassend) en waning (afnemend).