Hoe werkt een donderglas?

Ik weet dat het reageert op luchtdruk en temperatuur, maar is dat een reactie op het huidige weer, of voorspelt het weer? En als het voorspelt, hoe werkt dat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Net zoals de (later ontwikkelde) barometer geeft een donderglas luchtdrukverschillen aan. De lucht boven in het glas is door het water afgesloten van de buitenlucht. Het water in de tuit stijgt of daalt met de luchtdruk. Is er een hoge luchtdruk, dan staat het water in de tuit laag. De lucht drukt het water in het glas. Is er een lagedrukgebied in aantocht, dan stijgt het water in de tuit. De lage druk zuigt het water als het ware uit het glas. Passeert er een zeer diep lagedrukgebied, bijvoorbeeld een stormdepressie in de winter, dan kan het glas zelfs overlopen.

De werking is alleen optimaal in een gelijkmatig verwarmde ruimte. Hang het donderglas nooit in de felle zon of boven de verwarming. Warmte zorgt ervoor dat de lucht bovenin het glas uitzet, waardoor het water de tuit wordt ingeperst. Dit verklaart de overduidelijke reactie van het donderglas bij een naderend warmte-onweer. Door de combinatie van het uitzetten van de warme lucht bovenin het glas en het minder worden van de luchtdruk loopt de tuit dan heel snel over. Zo komt het donderglas aan zijn naam.

• Langzaam stijgen van het water in de tuit:
naderende storm, die mits hij niet van richting veranderd, binnen 8-24 uur kan opsteken.
• Snel stijgen van het water:
een storm nadert en is al in de buurt. Mocht hij van richting veranderen, dan zal het water weer snel dalen.
• Het water loopt uit de tuit:
een plaatselijke storm nadert snel en kan elk moment losbarsten.
• Snel dalen van het waterpeil tijdens een storm:
de storm is bijna voorbij.
• Waterstand constant rond het midden van de hals:
mooi bestendig weer.
Amadea