als er wind over een meer waait en de golven gaan allemaal één kant op, is er dan aan de ene kant meer water dan aan de andere kant?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
wat hebben golven met de wind te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Golven ontstaan door wind (m.u.v. tsunami's, boeggolven van schepen en golven door dingen die in het water gegooid worden)

Antwoorden (6)

Jazeker. In 1953 was er een krachtige NW wind, waardoor in Zeeland het water over de dijken kwam.
11 jaar geleden
Ja, op het IJsselmeer heb je vaak hoogte verschillen. Dit komt door de wind, deze duwt het water naar één kant. Dit is goed te zien bij dooi. De ijsschotsen worden naar één kant van het IJsselmeer geblazen waardoor je kruiend ijs krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar dat is niet direct een gevolg van de golven.
Golven verplaatsen namelijk geen water (alleen een beetje op en neer...).
Vergelijk met een touw aan de deurknop: daar kun je prima golven mee maken, maar het touw blijft op dezelfde plaats.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. In tegenstelling tot de andere antwoorden is nee een beter antwoord.
Het is wel zo dat de wind het water in feite doet opstapelen (zie ook link).
Echter, het moet wel uitzonderlijk hard waaien, wilt het water onder water niet gewoon terugstromen. Waardoor het totale water nivo / hoogte van het water niet ongeveer gelijk blijft. Het water stroomt terug doordat het hoger ligt en dan door de zwaartekracht waar naar beneden stroomt. Alsook omdat water als vloeistof de neiging heeft overal even hoog te gaan staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar sluit ik me bij aan, mar voeg er aan toe dat het wel even zo kan zijn dat er meer water is aan één kant. Maar dat zal niet zo blijven, het zal altijd evenwicht zoeken en onder de waterspiegel terug stromen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat noemen we dan onderstroom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water staat vrijwel nooit waterpas en de terugstroomsnelheid is doorgaans langzamer dan de opstuw snelheid van de wind, totdat het hoogteverschil zo groot wordt dat er een evenwicht ontstaat. (-)
Dat kan zeker en de verschillen zijn zo groot dat Rijkswaterstaat studies uitvoert op meren om te weten hoe de combinatie van wind, water en bemaling zich gedragen om zo het waterbeheer uit te kunnen voeren. In de link een rapport hierover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja , de golven in combinatie met het opstuwen , Venetië is helaas zo'n voorbeeld ! In dien de wind hard en langdurig een kant op waait stroomt het onder . Daar is soms ook wel een getijde werking op invloed maar heel gering . Op heel andere plaatsen is ook waarneembaar , je zou op eerste gezicht denken er ontstaat gewoon een onderstroom de andere kant op maar nee de feiten lijken anders ?! Waarom ?! Het warmere boven water mengt niet snel genoeg met koudere onderwater ?! (Geen bron eigen subjectieve waarneming :) ) Vaak lijkt het voor te komen met zeg diep water wat uit mond op een lagune die vrij ondiep is , en als er daar nog een rivier in de zee uitmond is het hele maal compleet. 2 weken terug werd de Mississippi ook door storm de andere kant opgeduwd dus tegen de normale stroom richting in enige dagen lang . Ook in Bangladesh , maar ook vroeger in onze Zeeuwse zeegaten dus niet alleen de golf hoogte door de wind of het tij maar ook zeker de opstuwing ! Brengt het gevaar van overstroming . Dus water wordt echt opgeduwd althans de boven laag op groot water maar de onderstroom is blijkbaar veel langzamer waarom ??!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me bij het antwoord van Kapperkort aan. In de zeevaart is dit een algemeen bekend verschijnsel dat "stuwing" wordt genoemd (niet te verwarren met de stuwing van zogende moeders, maar wel met een vergelijkbare oorsprong). Op zee kan het betekenen dat de waterdiepte (en daarmee de maximale diepgang van een schip) verschilt van de normale diepte, eventueel gecorrigeerd voor de stand van het tij.