Wat is een paarse bliksemschicht?

Gisteravond heb ik door het raam tijdens het onweer gefilmd. Niet echt mooie ontladingen kunnen vastleggen, maar wel een heel vreemde. In zes beeldjes speelde zicht het volgende af ( 15 beeldjes per seconde)

1. Het wordt lichter
2. Een paarse bliksemschicht in een huis aan de overkant, circa 40 meter afstand
3. Het wordt lichter
4. Het is fel licht
5. Het wordt donkerder en op circa 10 km afstand is een dikke witte bliksemschicht te zien die de grond in gaat
6. Het is donker en de bliksemschicht dooft uit.

Die paarse bliksemschicht vind ik vreemd, gezichtsbedrog, weerspiegeling? Wie weet het?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Verklaring heb ik er niet voor. Maar ik heb het ook gezien een jaar of 2 terug. Toen ik in een hele erge onweersbui naar huis reed. De bliksem sloeg 2 keer een paar meter voor de auto in op het wegdek, en had een roze/lila kleur. Was best heftig moet ik zeggen, was blij dat ik thuis was. Ook al zit je in een auto veilig.

Het beste antwoord

hET IS GEEN GEZICHTBEDROG,
de bliksem duurt alleen meestal zo kort dat dit niet zichtbaar is.
De voorontlading waarmee een doorslagpunt gezocht wordt is een paarse vertakte bliksem die ook wel eens (als hij wat langer bestaat , het St. Elmsvuur genoemd wordt en uit geioniseerde lucht bestaat.
Als zich de takken van de beide zoek bliksems (een van de grond en een uit de wolk) elkaar raken ontstaat er een laagohmige verbinding (geioniseerde lucht is een heel goede geleider)en slaat de hoofdbliksen over, welke heel kort kan duren (een paar microseconden) maar ook langenger als er heel veel lading verspreid over de wolk getransporteerd moet worden.
Afhankelijk van de samenstelling van de lucht (vocht zoals regen) kan de bliksem in verschillende stukken een andere kleur hebben.

Eigenlijk is het hele bliksemtraject vrij ingewikkeld en er worden nog steeds nieuwe facetten ontdekt.

Door eigen onderzoek en contact met de grootse deskundigen op dit gebied is mij gebleken dat de bliksem als geheel een ingewikkeld proces is en geen twee bliksens gelijk zijn.

Een bliksem bestaat eigenlijk uit heel veel snelle bliksems heen en weer totdat een electrisch evenwicht (voor dat moment of te weinig spanning over is om de bliksen te laten voortbestaan.

Als je mijn profielfoto vergroot dan zie je links in het donkere deel van de foto een vrij grote tesla trafo staan, waarmee ik de werking van bliksems (deels)) kan demonstreren.

Dus wat je vastgelegd hebt kan kloppen.

Wel is het in de hoofdontlading 28000K heet en zit er dus ook veel purper en UV bij in.

Geruime tijd geleden heb ik ontdekt dat tijdens bijzondere omstandigheden er zelfs Rontgenstralen onder atmosferische omstandigheden kunnen ontstaan.

Enige jaren geleden is dit wetenschappelijk bewezen, omdat eerder de theoretisch natuurkundigen mijn ontdekking voor onmogelijk hielden en daarom de vondst niet erkenden.

Kortom, de krankzinnig hoge spanningen, de hoge temperaturen en de enorme luchtdruk die door verhitting ontstaat maakt dat bliksems ons nog steeds verrassen, zowel qua plaats van inslag als wat betreft eigenschappen.

Leuk dat je zulke mooie foto's hebt kunnen maken en ons dat meegedeeld hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit kon ik vinden over de kleur van bliksem:

Wat verteld de kleur van de bliksem?
Aan de kleur van de bliksem zegt iets over de samenstelling van de lucht. Zie hieronder de verklaring:

witte bliksem betekent een " droog onweer " zodat er brandgevaar in deze situatie.
paarse bliksems bij de "cumulonimbus pracipitatio", of simpel gezegd buienwolk, betekent veel regen.
blauwe bliksems treden op in hagel/sneeuwbuien
oranje bliksems komt voor in een stoffige atmosfeer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in dit stukje wat ik citeer staat dat de paarse bliksem afkomstig is van een wok dat veel buien bevat. Dit is dus wel duidelijk een verklaring van de paarse kleur.