Hoe kunnen de winters zo koud zijn, terwijl de aarde juist opwarmt door het broeikaseffect?

Dat vraag ik me echt al heel lang af. Ik hoop dat iemand het kan uitleggen. En het niet een al te domme vraag is.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vragen zijn niet dom: je stelt ze juist om ervan te leren.
Ik ben ook benieuwd naar antwoorden hierop!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De winters zijn warmer, in vergelijking met de winters van 50 jaar geleden, ze worden dus weldegelijk warmer.

Antwoorden (1)

Ik weet niet of de winters zoveel kouder zijn dan vroeger. Maar als het zo is, dan zegt het niet zoveel over de klimaatverandering. Het klimaat is het totale weerbeeld over een heel lange periode. Eén of twee koude winters of een paar koele zomers zijn niet direct een aanwijzing dat er geen klimaatverandering is. Bovendien, we hebben het nu over het weer in Nederland of West-Europa, maar de klimaatverandering is een wereldwijd verschijnsel (vandaar de uitdrukking "global warming"). De aarde als geheel warmt op, maar dat kan best tot gevolg hebben dat het in een bepaald land kouder wordt. Het klimaat is nu eenmaal een heel complex systeem.
Vergelijk het met een topsporter die in een bepaald jaar een goeie conditie heeft. Dat hij misschien twee dagen door griep geveld is, zegt dan niet zoveel.