Hoe ziet de bovenkant van een bliksemschicht eruit?

Een bliksemschicht tussen de wolken en de aarde ziet er voor ons uit alsof hij aan de bovenkant vanuit één punt ontstaat, en zich naar beneden toe vertakt. Maar dat is alleen het deel dat wij kunnen zien.

Hoe ziet het allereerste (bovenste) stuk van een bliksemschicht eruit? Is dat daadwerkelijk één punt? Of bestaat bliksem aan de bovenkant ook uit een zich vertakkende structuur, maar zien wij die niet doordat die zich in (of boven) de wolken bevindt?

11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GV!

Het beste antwoord

Het kan allebei.

Zoals je ongetwijfeld weet (en kan je ook zien in je fantastische video) ontstaat een bliksem op het moment dat het potentiaalverschil tussen de wolken en de grond groot genoeg is om de lucht te ioniseren, en dan vormt zich een "voorkeurskanaal" waardoor een eerste, kleine ontlading omlaag loopt. Via dit kanaal vindt plaats de échte grote ontlading die wij als bliksem beschouwen, en die loopt dan omhoog.

De wetten van de natuurkunde zeggen dat de bliksem de weg van de minste weerstand zal kiezen, en dus ontstaat bij voorkeur één startpunt (ergens in de wolk), en één eindpunt (ergens aan de grond), maar in werkelijkheid heb je zowel in de wolk als aan de grond vertakkingen naast het voorkeurskanaal.
Vanwege de samenstelling van de wolk, die een goede geleider is, is de kans op vertakkingen in de wolk kleiner, maar die zijn er wel (of kunnen er zijn, tenminste) De grond is van nature veel heterogener qua samenstellng, hoogte, geleiding, enz, dus de kans dat de bliksem vertakt tijdens zijn weg omlaag met een snelheid van 1000 of 2000 km/sec (zou ik moeten zoeken, weet niet meer precies) is veel groter.
De grote ontlading omhoog (die loopt veel sneller, weet niet meer precies hoe snel) loopt hoofdzakelijk via de voorkeurskanaal en de vertakkingen van deze. Vandaar dat wij veel meer vertakkingen aan de grond zien dan in de wolk.

Trouwens, de ontlading gebeurt doorgaans aan de onderkant van de stormwolken, dus de wolk zelf is in principe niet zo'n groot obstakel om de inslaag van de bliksem 'omhoog' te kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Men denkt dat kosmische straling de bliksemformatie induceert. Dan zou je dus een recht kanaal hebben als eens start (baan van het deeltje) dat daarna begint te vertakken.

De voorlopige stand van zaken in de bron.