Wanneer is er dit jaar een meteorietenregen?

Op internet gaan er een hoop data rond. Is wel in augustus zag ik. Maar welke dag? En is het in elk land bij goed weer te zien? Leuk voor de kids op vakantie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Op zondag 12 augustus 2012
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meteorenzwerm Perseïden bereikt op zondag 12 augustus 2012 rond 19 uur zijn maximum. De radiant van de zwerm staat rond 07:30 uur in het hoogste punt aan de hemel, op 84° boven de horizon. Onder ideale omstandigheden zijn er van deze zwerm zo'n 84 meteoren per uur te verwachten. De meteoren zijn helder en snel en hebben nalichtende sporen. Rond 05:45 uur gaat het schemeren en om 06:19 uur komt de Zon op. Het beste moment om Perseïden waar te nemen is hierdoor rond 05:00 (zie het kaartje). De radiant van de zwerm staat dan ongeveer 69° boven de horizon, in het oostnoordoosten. De Maan komt om 01:04 uur op, is voor ongeveer 30% verlicht en kan eventueel storen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik weet niet waar je heen gaat op vakantie maar dit is wel in een groot deel van Europa te zien, de gegevens in mijn antwoord zijn wel voor Nederland.

Het gaat er vooral om dat je niet in een druk stedelijk gebied moet zitten.

Als je http://www.stellarium.org/nl/l download en aangeeft waar je zelf bent op die dag kun je het heel precies nakijken.