Hoe kun je zien of meten hoe groot wolken eigenlijk zijn (vanaf de grond gezien)? Welke oppervlakte ze beslaan?

Dus zonder gebruik van wolkenradar of buienradar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Door de grootte van de schaduw van de wolk, op een uitzichtpunt boven de stad, kun je een goed idee krijgen. Aangezien de zonnestraling ruwweg evenwijdig is is het niet nodig om dan de hoogte te weten. Het is ook wel mogelijk om met behulp van het type wolk en het seizoen de hoogte in te schatten en dan de hoeken te meten tussen jezelf en de uiteinden van de wolk.

Via google kun je online de delen van Marcel Minnaerts natuurkunde van het vrije veld downloaden, vol met trucjes, tips en wolkenkunde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kun je niet zien, want je hebt geen informatie over de hoogte waarop de onderkant van de wolken zich bevinden. Het is dus onmogelijk om een goede oppervlakte te schatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien je wat meer weet over wolken, kan je dus ook zien, welk soort wolken het zijn.
En ieder soort wolken heeft zijn eigen eigenschappen.
Een fikse onweersbui b.v. met een 'aambeeld' er boven zit enorm hoog, vaak meer dan 10 km.( tot wel 15 km.!!!)
Dus heb je een indicatie hoe hoog de wolk is.
Zie je nu dat deze bui 4 x zo breed is als hoog, dan is de onweersbui 4x 10 km. breed dus 40 km.
Denk niet dat dat groot is, wat weken geleden was er een heftige onweersbui, die bijna heel Nederland bedekte !!
Zijn de buien kleiner, dan moet je de hoogte, als je die tenminste kan zien, lager inschatten, maar vaak zie je maar een deel van een bui en ook kan de bui zijn ontstaan in een z.g.n. wolkenstraat, waardoor de bui niet breed is maar heel erg lang ( tot wel 100 km. of meer)
Dus vanaf de grond hebben we maar weinig zicht op wat er boven in de wolken aan de hand is.
Een wolkenband behorende bij een diepe depressie bij Ijsland, kan wel vanaf Scandinavië tot aan de Middellandse Zee lopen.