Hoe kan het hier nou sneeuwen zonder bewolking?

Ik fietste net buiten er was geen bewolking en nauwelijks wind, maar toch sneeuwde het gewoon. Hoe kan dat? (en nee het is niet van de daken gewaaid)

Toegevoegd na 3 minuten:
Het sneeuw nu al 20 minuten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarscheinlijk was de lucht grijs en ja dat zijn wolken al zie je de vormen niet opgelost
Samanthy
4 maanden geleden
Dat is zeer waarschijnlijk poolsneeuw, daar is geen bewolking voor nodig :-)

Antwoorden (3)

Neerslag als regen en sneeuw ontstaat alleen als er wolken zijn. En al valt de regen meestal uit grote, dikke wolken, het kan ook regenen bij dunne bewolking. Als de wolken maar ijskristallen bevatten waar de regen uit ontstaat, en dat is bij hoge, dunne bewolking vaak het geval.
Als het sneeuwt kunnen er wel sneeuwvlokken uit een onbewolkte lucht vallen. Sneeuw doet er langer over om de aarde te bereiken dan regen, en de wolk waar de sneeuwvlokken uit voortkomen is misschien wel opgelost tegen de tijd dat de sneeuwvlokken het oppervlak van de aarde hebben bereikt.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gestopt met sneeuwen. Het kan ook me luchtvochtigheid t maken hebben hoorde ik net
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoorde deze week dat het meteorologische verschijnsel "poolsneeuw" heet. Dat kan bij kraakhelder weer en bij lage temperaturen vallen. Dat zal hier gebeurd zijn.
Er is nog een winterse neerslagvorm die hier zeldzaam is, ijsnaalden, ook ijsnaalden kunnen vallen bij zeer lage temperaturen, alleen wel met bewolking.
Er kan sprake zijn van sluierbewolking, zodat je een blauwige lucht ziet en de bewolking nauwelijks waarneemt (zoals nu hier in Utrecht: het zijn vlokjes, dus 'gewone' sneeuw).
Wat ook kan gebeuren, is poolsneeuw: 'Bij rustig weer en zeer lage temperaturen van meer dan 8 graden onder nul kan er zelfs bij een wolkenloze of vrijwel onbewolkte hemel sneeuw vallen, poolsneeuw genaamd. De ijsnaaldjes of ijsplaatjes schitteren zilverkleurig in het zonlicht en kunnen bijzondere haloverschijnselen vertonen. Deze vorm van neerslag komt in de poolstreken veelvuldig voor, in ons land zelden en alleen bij extreme kou. Vermoedelijk ontstaat poolsneeuw als waterdamp uit hogere warme lagen door luchtstromingen dichter bij het aardoppervlak komt, waar zich een koude, winterse inversie heeft gevormd. De kristalletjes zijn naaldjes of plaatjes en nooit sterretjes, meestal slechts enkele tienden van een millimeter groot, zuiver symmetrisch en sierlijk opgebouwd.' (Bron: http://www.knmi.nl/cms/content/40575/poolsneeuw )
Filmpje van poolsneeuw van 4 februari: http://youtu.be/GbcqQxOfHS4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist poolsneeuw!
+
De sneeuw kan zelfs in de straat zelf ontstaan, zonder dat je wolken ziet, als de lucht vochtig genoeg is. Door de nabijheid van huizen en bodem is de lucht wat vochtiger dicht bij het oppervlak.

Minnaert schrijft het volgende:"
143. Regen of sneeuw bij volkomen heldere lucht.
Oudere schrijvers beweren, dat regen bij heldere lucht inderdaad voorkomt, ook in
ons klimaat.1) Zorgvuldige beschrijvingen van het verschijnsel zijn zeer gewenst,2)
voor zover zij echter op de nachturen betrekking hebben zal het zeer moeilijk blijven
de afwezigheid van wolken op betrouwbare wijze vast te stellen.
Deze merkwaardige neerslagvormen schijnen verklaard te moeten worden door
de geringheid van het aantal condensatiekernen, zodat de waterdamp zich in een
klein aantal druppels verdicht, die dan natuurlijk snel een grote afmeting bereiken.
In de vroege lente ziet men soms, bij vochtig-warme lucht, hoe de NW-wind
plotseling invalt en de lucht van onder tot boven ineens in een ware sneeuwbui
verandert: het is eigenlijk een sneeuwwolk, die zeer laag hangt en op de aarde rust.
Of bij zeer strenge koude en rustige lucht vallen kleine sneeuwkristalletjes uit blauwe
lucht, niet in vlokken maar als afzonderlijke naaldjes, plaatjes of bolletjes, die in de
zon schitteren (‘diamantstof’, § 153).
In andere gevallen is het verschijnsel slechts te wijten aan de langzaamheid der
beweging van de vallende sneeuw, die ongeveer een half uur nodig heeft om van
een hoogte van 4500 m neer te komen (snelheid ca. 3 m/sec)! In die tijd kunnen de
wolken, waaruit de sneeuw afkomstig is, al bijna aan de gezichteinder verdwenen
zijn, zodat de waarnemer een blauwe lucht ziet."

Ik heb ook wel beschrijvingen gezien van straten gevuld met vochtige lucht waarin zich 's avonds sneeuw vormde bij heldere hemel. Nog een referentie gevonden voor "diamond snow" op het net, dat kunnen we echter uitsluiten omdat het daarvoor niet koud genoeg is en de vlokken naar ik aanneem vrij groot waren.