Hoeveel gewicht (gram of kilogram) kan één kubieke cm natuurijs houden?

Ijsgekte slaat toe...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, op 1 kubieke meter dan ;-)
Reddie
12 jaar geleden
Als je het hebt over kg/cm2, dan heb je het over de hardheid van ijs. (Hoe diep je met je schaats in het ijs zakt.)
Als het gaat over het elfstedentocht probleem, dan gaat
het om de draagkracht, ofwel over de buigsterkte. Hoeveel mensen er op welke ijsdikte kunnen staan zonder er door te zakken.
Dat hangt natuurlijk wel a van de kwaliteit van het ijs.
Je kunt dat zelf bepalen door gewoon een stuk water te bevriezen, het aan de uiteinden te ondersteunen, en er gewichtjes op te zetten.
Bij de elfstedentocht baseren ze zich op de ervaringen van voorgaande jaren, en niet op berekeningen.

Het beste antwoord

Het gaat niet om het volume van het ijs, maar om de dikte ervan.

Dus ik ga er even vanuit dat je ijs van een cm dik bedoelt (waar je dan vervolgens inderdaad klontjes/kubusjes uit kan snijden van 1 cm3)

Daarbij wordt het gewicht van iets altijd verspreid over een bepaald oppervlak natuurlijk. Dus stel je voor dat jij 70 kilo weegt, dan worden die 70 kilo verdeeld over het oppervlak van je voeten. Of van je schaatsen.
In het 2e geval moet het ijs natuurlijk nog een stuk dikker zijn omdat de oppervlakte waarmee de schaatsen in contact staan met het ijs, veel kleiner is dan wanneer je op je schoenen op het ijs zou staan.

Het gaat dus om het aantal kilo's PER vierkante meter, dat ijs van 1 cm dik kan houden.

Mbv google heb ik een site gevonden die spreekt over "Gold's Formula" die er als volgt uit ziet:

P = A * h^2

waar

P = toegestane belasting in kg
A = effectieve dikte van het ijs in cm
h: een constante die afhangt van de sterkte van het ijs, en ook een veiligheidsfactor omvat (tussen 3.5 en 7)

Gek genoeg gaat het hier niet om toegestaan gewicht PER vierkante meter.
Immers, een deken van 100 kilo op het ijs leggen, zal het ijs niet doen breken. Maar als je een man van honderd kilo pirouetjes laat draaien op de punt van zijn schaats, reken maar dat het ijs dan breekt.

Dus om toch de formule te gebruiken die ik heb gegeven:

P = 1 * 3,5 ^ 2 = 12,25 kg.
P = 1 * 7 ^ 2 = 49 kg.

Dus afhankelijk van het soort ijs, tussen de 12 en 50 kg, maar nogmaals houdt dit geen rekening met het aantal kilo PER vierkante centimeter ijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Ik heb een meting gedaan. Zie antwoord.

Andere antwoorden (3)

Ik was er al bang voor, en heb dit gevonden.

Wat kan ijs eigenlijk dragen? Een vraag die niet simpel te beantwoorden is.

Want het is niet zo dat ijs een vaste minimale dikte moet hebben. Ook de kwaliteit van het ijs bepaalt de sterkte en de draagkracht ervan. Meer ingeloten lucht bijvoorbeeld veroorzaakt een grotere broosheid en is dus minder sterk ijs. Hoe helderder het ijs van kleur, hoe steviger het is en hoe meer het dragen kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het soortelijk gewicht van ijs is minder dan water.
Van water is 1
Van ijs is gemiddeld 0,92
Ijs is dus 0,08 minder.
Reken dus de inhoud van het ijs uit, b.v. voor 1 m2
x de dikte van het ijs, b.v. 10 cm.
Inhoud is dan 100 l.
100 l. water weegt 100 kg.
100 l. ijs weegt 8 kg minder
Dus kan je het ijs belasten met tot 8 kg.voordat het zal zinken uitgaande van een los stuk drijvend ijs.
Voor 1 kubieke centimeter delen door 100.000
Maar het ijs zit aan alle kanten vast, dus is er ook nog een trekkracht aan dat ijs.
De kwaliteit van dit ijs en de oppervlakte, hebben hier grote invloed op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Volgens deze berekening heb je (bij drijvend ijs) voor een persoon van 80kg al 10m2 ijs van 10cm dik nodig.
Ik denk dat het drijvend vermogen van ijs dus maar een bescheiden bijdrage levert aan de draagkracht.
Wel nuttige informatie voor ijsberen en zeerobben die vaak op losse ijsschotsen lopen/liggen.
Mooie berekening. +
Ik heb een meting gedaan als volgt:
Een staaf ijs 35mm dik, 52mm breed uitgezaagd.
Op steunpunten 23 cm uit elkaar gelegd.
In het midden belast.
Staaf breekt bij 9,7kg.
Koud kunstje/klusje.
Dit kan een aanzet zijn tot uitbreiding naar bv een sloot van 3m breed, etc. Wie waagt zich op dit ijs?