Waarom is het de laatste week zo mistig?

Het is de laatste week echt supermistig. Soms is er wel 1 dag mistig ofzo, maar het is nu al veel langer. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste week? Hier is het al 2 weken mistig.

Het beste antwoord

De weerman heeft het er ook al twee dagen over.
Een paar dagen geleden hadden we al een vrij hoge luchtvochtigheid. Er was dus vochtige lucht naar Nederland binnengekomen. Daar kwam 's-ochtends de dauw bij, omdat de lucht dan een stuk koeler is past er minder lucht in dan wanneer de lucht warm is en ontstaan er mist druppeltjes.
Normaal gebeuren er dan twee dingen: De zon verwarmt de lucht en de mist lost op, en er steekt een lekker briesje op die de mist aan de kant waait. Eind november is de zon echter niet sterk genoeg om de lucht genoeg op te warmen. Daar kwam ook nog eens bij dat er een enorm hogedrukgebied boven Duitsland en Nederland ligt, en dat betekent dat het vrijwil windstil is. (lucht wil naar lagedrukgebieden toe, dus daar waait het.)
Deze samenloop van omstandigheden maakt dat we al een paar daagjes geen hand voor ogen zien, wel mooi toch?

Toegevoegd na 1 minuut:
..omdat de lucht dan een stuk koeler is past er minder WATER in..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Doordat het ook zo koud is blijft de mist hangen. Als het warmer zou zijn, zou de mist eerder wegtrekken, omdat de warme lucht de mist dan omhoog zou drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mist kan zich vormen door afkoeling van zeer vochtige lucht (tot onder het dauwpunt) of door menging van koude met warme vochtige lucht. Waarschijnlijk is dit heel heftig of steeds opnieuw gebeurd de afgelopen dagen.

Toegevoegd na 56 seconden:
Het blijft dan hangen omdat de lucht ook heel koel is.