Wie weet wat dit voor land/tuinbouwapparaat is?

Volgens mij een apparaat dat in de tuin / landbouw werd gebruikt om stekken te plaatsen of iets dergelijks.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.8K
jc54
2 jaar geleden
Inderdaad, een pottenpers. Heb hem zelf vroeger nog vaak gebruikt. Er werden van (natte) potgrond met behulp ven deze pers (stevig volstompen) elke keer vier "potten" gemaakt, die dan in het voorjaar onder platglas gezet werden en waarin wij per potje drie zaadjes legden. Dit konden zaadjes van augurken, bonen of peulen zijn (andere gewassen was ook mogelijk, maar die teelden wij niet). Onder het platglas was de temperatuur hoger, waardoor de zaden vlotter ontkiemden, en waar ze tijdelijk beschermd stonden tegen nachtvorst. Als de plantjes groot genoeg waren werden ze buiten in de volle grond uitgeplant.

Antwoorden (1)

Da's een apparaat om blokjes potgrond te maken zodat je daar weer in kunt stekken. De bedoeling is dat je het hele apparaat de grond in duwt, daarna optrekt en met het mechanisme(wat niet op de foto staat) druk je die blokken uit de vorm, en heb je vier blokjes grond om daar je plantjes in te stekken.