zijn schillen van groente en fruit goeie compost of zitten er zoveel bestrijdingsmiddelen op dat het alleen maar slecht is voor de grond?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.7K
fremar
6 jaar geleden
https://www.tuinkrant.com/artikel/thuiscomposteren-mag-wel-niet-composteren

Antwoorden (3)

Schillen zijn uitstekende compost. Je kunt ze ook zelf eten.
Er zit geen gif op. In de supermarkt mag geen gif worden verkocht.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Reddie.
Ik hoor en lees zo vaak over bestrijdingsmiddelen die over planten worden gestrooid dat ik: Dat moet ik niet in mijn tuin hebben.
Maar dat valt dus wel mee. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
volgens mij hadden we laatst het aardbeien verhaal dat wat anders zei over hoeveelheden gif op fruit.
Nee, niet alle schillen kunnen op de composthoop. Kijk maar eens goed op het label van een netje sinaasappels, mandarijnen of citroenen: deze zijn behandeld met schimmelwerende middelen. Aardappelen uit de winkel zijn vaak behandeld met
kiemremmingsmiddelen. Al deze middelen remmen de compostering en zijn in sommige gevallen schadelijk bij consumptie, dus niet te gebruiken als compost voor groente of fruitplanten. Schillen van biologisch groente en fruit bevat deze middelen niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laten wij beginnen met het vaststellen dat groente en fruit die je in Nederland koopt volstrekt veilig is om te consumeren, ondanks het feit dat er, inderdaad, residuen van pesticides aangetroffen kunnen worden.

Wat je soms krijgt, is dat er in groente en fruit een overschrijding wordt aangetoond van de zogenaamde MRL (maximum residue level). De MRL's voor alle pesticides worden bepaald na advies van de EFSA (European Food Safety Agency), die geheel onafhankelijk van de EU-lidstaten en zonder een commercieel belang opereert. Voor het bepalen van de MRL houdt EFSA rekening met o.a. de toxiciteit van het middel zelf, consumptiepatroon van de gewassen waarop het middel gebruikt mag worden... en dan wordt er nog een factor 100 toegepast om zeker te weten dat zelfs bij een overschrijding van de MRL, het product veilig is om te consumeren. Dus zelfs als de MRL wordt overschreden, dan is je groente en fruit niet giftig, en je wordt beslist niet ziek hierdoor, maar is er wel sprake van een wettelijke overtreding, en deze producten mogen niet worden verhandeld.
Zie in de links meer uitleg hierover.

Daarnaast, de pesticides die tegenwoordig worden gebruikt zijn stukken veiliger dan de oude middelen. Denk aan de DDT of de beruchte fipronil. Deze mogen niet meer worden gebruikt in eetbare gewassen (let op: sommige wel in b.v. de bloementeelt of voor andere toepassingen).
Wat je ook hebt met de moderne middelen is dat hun halfwaardetijd veel korter is, oftewel, ze worden veel sneller afgebroken en blijven veel minder lang actief in het milieu, of in jouw geval in de compost.

Als je dit alles meeneemt, dan mag je gerust concluderen dat de schillen van groente en fruit die je in je supermarkt of op de markt koopt veilig zijn om te eten, en zeker ook veilig zijn om te composteren. Hooguit zou je compost iets trager "op gang" komen als je veel schillen gebruikt van met name fruit die behandeld wordt met schimmelremmers (vooral citrusvruchten en sommige exotische vruchten).

Wil je nog meer zekerheid, of ben je principieel tegen het gebruik van pesticides? Dan mag je kiezen voor biologische producten, of je keuze beperken tot groente en fruit van EU oorsprong. Het is een feit dat producten van buiten de EU die over langere afstanden vervoerd worden en langer bewaard moeten worden, vaker residuen bevatten... maar nog steeds veilig zijn.