Er zijn ongeveer 47 konijnen rassen, verdeeld in 5 groepen:
Grote rassen, maximaal 9 kilo (zoals de Franse hangoor, Vlaamse reus en Lotharinger)
Midden rassen, maximaal 5 kilo (zoals de Engelse hangoor, Wener en Duitse Hangoor)
Kleine rassen: maximaal 3 kilo, (zoals de Hollander, Thrianta en de Tan)
Dwergrassen, van ongeveer 1 kilo (zoals de Kleurdwerg, Nederlandse Hangoor Dwerg en de Polish)
Rassen met bijzondere vacht (zoals de Rex, Angora en het Voskonijn)