Een sojaboon bestaat uit 15-20% uit olie. Uit een kilo sojabonen haal je dus 150 tot 200 gram olie. Volgens mw. Gerritsen staat 220 gram olie gelijk aan 240 milliliter. Dus komt er uit een kilo sojabonen zo'n 165 tot 220 milliliter olie.

Eerst worden de bonen gebroken, de vliesjes worden verwijderd en de gebroken bonen
worden gewalst. Uit de volvette soja-vlokken wordt met het oplosmiddel hexaan de olie geëxtraheerd.