Kan spiegelfolie aan de binnenkant van tuinbouwkassen energie besparen?

Ik vraag me af of er een slimme spiegelfolie is te bedenken waardoor er minder licht/bouw verloren gaat in de tuinbouw en waardoor er minder lichtvervuiling is in de nacht. Of is groeien planten niet op weerkaatst licht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Een slimme folie die exact half doorlaatbaar is zou helpen.

Met half-doorlaatbaar bedoel ik dat van buitenaf het licht erdoor gaat zonder het te merken, terwijl van binnenuit al het licht teruggekaatst zou worden.

Maar er zijn problemen:

Op dit moment is de folie van buitenaf gezien zeker niet 100% doorlatend. Sterker nog ze houden veel meer licht tegen dan er dan binneuit teruggekaatst wordt. Hierdoor zouden de planten zonder folie meer licht ontvangen, dan mét folie.

Dat is het paard achter de wagen spannen.

Maar stel dat we nu een wel 100% doorlatende folie zouden ontwikkelen. Wat zou dan het effect zijn ?
Je moet je voorstellen dat een lichtstraal vanaf de zon, door de folie gaat, daar een plant, de aarde of iets anders raakt en vervolgens naar de folie wordt weerkaatst. Van de oorspronkelijke lichtstraal is dan maar weing meer over. Het overgrote deel van de energie is in de plant, aarde of het andere voorwerp achtergebleven. Wat je met je folie aan licht aan opbrengsten terugkaats zal de investering niet dekken.

Voor lichtvervuiling 's nachts zal het wél helpen. (Immers er kan geen licht meer naar buiten) maar hetzelfde effect kun je ook bereiken met een (metalen) spiegel achter de lamp voor het licht wat aan de bovenkant uit de lamp komt en wat gordijntjes (wit, of aluminiumfolie) tegen het glas.

Die oplossing wordt al toegepast.

Kortom: in theorie werkt het, maar in de praktijk verwacht ik niet dat je ze zult gaan zien.

Andere antwoorden (1)

Zeker weten!
Sterker nog, er wordt onderzoek in die richting gedaan.

Een van de grootste posten voor tuinders zijn de energiekosten, zowel de productie van licht, als het verwarmen van de kassen, vooral dit laatste.
Er zijn al jaren allerlei ontwikkelingen gaande op dit gebied, en zeker het efficiënter gebruik van licht is een van de aspecten die meegenomen worden, maar omdat dit niet de meeste winst oplevert (generatie van licht is relatief goedkoop, zeker t.o.v. alle andere kosten), zijn de ontwikkelingen op andere gebieden veel groter.

Met name kan je veel besparen door:
- Het terugdringen van gebruik van pesticiden: door b.v. schone zaden, stoomsterilisatie van de grond, biologische bestrijding, slimme ventilatie...
- Warmte isolatie: door de behoefte aan ventilatie te verminderen, glas en/of folie die met name IR-straling naar buiten weerkaatst, en UV-straling van buiten doorlaat, selectie van rassen die beter bestand zijn tegen lage temperaturen, verlies van vocht tot een minimum te beperken...
- Efficiënt gebruik van licht: door zo veel mogelijk zonlicht door te laten, zo veel mogelijk kunstlicht te weerkaatsen, en goedkoop licht produceren (b.v. met LED-lampen) Op dit gebied zou een ontwikkeling zoals jij schetst heel goed werken, en zeker winst opleveren, maar omdat op dit moment het produceren van extra licht, en een deel hiervan verloren laten gaan, goedkoper is dan zo'n hele dure folie ontwikkelen en aanbrengen, is dit minder aantrekkelijk.

Misschien heb je het idee dat er enorm veel licht verloren gaat, als je 's nachts de kassen ziet die de laagstaande wolken helemaal rood verlichten, maar in werkelijkheid valt dit reuze mee. Als je in de kas zou staan op dat moment, dan zou je versteld staan van hoe fel het licht daar is. Welke percentage licht verloren gaat weet ik niet precies (is zeker ergens te vinden), maar het is zeker veel minder dan het uiterlijk van een kas 's nachts zou je kunnen laten denken.

Je had nog een vraag: of planten kunnen groeien op weerkaatst licht. In principe wel, ze merken geen verschil, mits het weerkaatste licht van de golflengtes is die ze nodig hebben om te groeien. Verschillende soorten glas en folie hebben verschillende doorlatende eigenschappen voor verschillende golflengtes.
Daarnaast is het belangrijk dat IR-licht ook weerkaatst wordt en in de kas blijft, want anders zou heel veel energie, en dus warmte, en dus geld verloren gaan.

Zie de link voor extra info.