Wordt boerenkool smaakvoller als het vriest?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit wordt van oudsher verteld maar is dit ook bewezen, of toch boerenwijsheid.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lekker ook! ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook deze vraag is al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/eerst-vorst-boerenkool.28397

Het beste antwoord

Net als alle planten, zetten ze zetmeel om in suikers, glucose wel te verstaan, zodat ze genoeg energie hebben om goed te groeien. Maar zodra het koud wordt, doen ze er nog een tandje bovenop en maken ze steeds sneller glucose aan. Heel slim, want glucose verlaagt het vriespunt van water waardoor ze minder last van de vorst hebben. Deze ‘‘koude-geïnduceerde verzoeting” wordt lekker gevonden.

Ikzelf proef gelukkig geen verschil, en geniet in september al van een lekkere stamppot.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, Alleen proef ik het wel. Als het niet gevroren heeft, dan kun je de zak ook in de vriezer leggen voor een nachtje.