Hoeveel varkensharen zijn er nodig voor 1 schilderskwast?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
fremar
10 jaar geleden
http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/12-09-2013
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom tel je ze niet even?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk keuringsdienst van waarde zou ik zeggen, ik keek daar toevallig naar maar het zijn niet de haren het gaat vooral om hoeveel varkens, dat zijn er ongeveer 5 per kwast...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, wat voor kwast....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt maar helemaal aan de dikte van de kwast, of deze nu 10 of 45 mm doorsnede is. Bovendien zijn het geen Hollandse maar Chinese varkens waar het haar van afkomstig is.

Het beste antwoord

Het haar heeft een diameter van orde grootte 0,1 mm. Er passen dus ongeveer 100 haren in elke mm² dwarsdoorsnee-oppervlak van de kwast. In werkelijkheid is het iets minder omdat er ook nog wat ruimte tussen de haren zit. Maar omdat we het toch over orde grootte hebben maakt dat niet zoveel uit.

Een schilderskwast met een diameter van 4 cm heeft een dwarsdoorsnee-oppervlak van pi x 20² mm² = ongeveer 1200 mm².

Er zijn dan dus 1200 x 100 = 120 000 haren voor nodig.

Bekijk je een kwast waarvan de diameter 2x zo klein is, dan wordt het aantal haren 2² = 4 x zo klein.