Zijn er bepaalde planten en/of kruidengeuren waarvoor koeien een sterke aversie hebben?

Toegevoegd na 2 uur:
...om te beletten dat de koeien over de afsluitdraad leunen naar een gewenst hapje, zodus omdat ze door de onaangename geur van een plant of kruid net achter hun afsluiting niet deze neiging gaan vertonen en zich tevreden stellen met wat ze vóór de afsluitdraad kunnen eten, maar het mag niet giftig voor hen zijn...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Koeien kunnen heel goed ruiken. Ze kiezen hun eten uit door eerst te ruiken. Pas als het lekker ruikt eten ze het op.
Koeien houden niet van de geur van mest. Ze eten geen gras dat naast poep gegroeid heeft. Ook vinden ze spuug vies, dus als een andere koe ergens van heeft gegeten laten ze dit liever liggen.

Koeien zijn gevoelig voor diverse kruiden en giftige planten. Het eten van gevlekte scheerling, heermoes, herfstijloos, herik, hondspeterselie, scherpe boterbloem, Jacobskruiskruid, boekweit, St. Janskruid, rode klaver, stinkende gouwe, veldzuring, vingerhoedskruid, waterscheerling, wolfsmelk en zwarte nachtschade kunnen gezondheidsklachten bij de dieren veroorzaken.

Maar zoals al uit het eerste stukje blijkt zullen ze er niet zomaar van gaan eten. Dat gebeurt alleen als er te weinig voer voor ze is.
In gedroogde vorm (hooi) verliezen de meeste giftige planten hun onsmakelijkheid en ook hun giftigheid. Jacobskruiskruid verliest in hooi zijn bittere smaak, maar niet zijn giftigheid.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe weet je dat allemaal?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor het complete antwoord!