Zijn er regels over de grootte van het stuk grond waarop bv. 3 paarden mogen grazen?

10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je regels vanuit de gemeente? Of bedoel je dat er genoeg te eten moet zijn voor 3 paarden? http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=740461

Het beste antwoord

Voor buitenhuisvesting bestaan geen regels; voor binnenhuisvesting wel. Wel is het zo dat er algemene regels gelden, zoals dat dieren vrij moeten zijn van angst en stress. Het zou zo kunnen zijn dat dieren zo weinig ruimte krijgen dat dit soort regels overtreden worden. Het gaat dan om de welzijnswet voor dieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn alleen wettelijke regels voor dieren die bedrijfsmatig gehouden worden, voor hobby en huisdieren zijn ze er helaas nog steeds niet.

De dierenbescherming heeft wel een aantal regels uitgewerkt waar van zij denken dat deze goed zijn voor de paarden:

Weidegang

Als u uw paard in de wei zet, let dan op de volgende zaken:

Staan er in de wei geen giftige planten? Meer informatie over bijvoorbeeld Jacobskruiskruid vindt u op de site van de Gezondheidsdienst voor Dieren onder het kopje GD Gezelschapsdieren.
Liggen er geen gevaarlijke voorwerpen waaraan het paard zich kan verwonden?
Is er een stal of een afdak waar het paard kan schuilen voor regen, wind en/of hitte?
Wordt er geen prikkeldraad of ander scherp materiaal gebruikt om de wei af te rasteren? Uw paard kan zich hier immers ernstig aan verwonden. Daarbij is het van belang regelmatig toezicht te houden op de dieren, net als overigens in een stal.
Paarden en pony's kunnen over het algemeen prima tegen kou, mits ze daar goed op voorbereid zijn. Het is dus onjuist om altijd over verwaarlozing of dierenmishandeling te spreken als we 's winters in de wei bij weer en wind nog paarden of pony's buiten zien staan. Als de bodem droog is, kan het geen kwaad. Bij een laag gelegen bodem die vochtig is, kan het dier beter worden opgestald. Wel is het wenselijk om schuilmogelijkheden aan te bieden. Daarmee kan het paard zich bij extreme weersomstandigheden beschermen tegen hitte of regen en wind.

Belangrijkste is dat ook een paard zijn benen even moet kunnen strekken in de wei.