Wanneer kan ik mijn ui oogsten?

Ik heb een tijdje geleden een ontsproten ui op goed geluk in de grond gestopt en hij groeit erg goed. Wanneer kan ik hem oogsten? Ik weet niet precies wanneer ik hem geplant heb... het zal een maand of 2 geleden zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was dat een gewone ui die je in de grond hebt gestopt? Waarom zou je dat doen, er valt niks meer te groeien, het is al een ui. Ik denk dat de ui zelf helemaal uitgedroogd is. Hij heeft immers loof moeten produceren. Dat loof kun je trouwens ook eten. Het smaakt naar ui. :-) Normaal groeien uien uit zaad, als ik me niet vergis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet net als met een pootaardappel, stop er 1 in de grond en krijg er 4 terug? Dat is eigenlijk waar ik op hoopte, maar misschien heb ik nu alleen een uienplant idd

Het beste antwoord

Je kan uien oogsten wanneer het lof dat boven de grond is, verdord is. Laat de uien dan nog een tijd drogen in de zon, hetzelfde wordt ook gedaan bij aardappelen.
Ze rijpen dan door en zijn langer houdbaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de regel worden uien gezaaid tussen februari en april (hoe later hoe beter) en geoogst in augustus/september.
Als je nu meerdere uien had dan kon je er is 1 uit de grond trekken om te zien hoe ze er voor staan. In dit geval met maar 1 ui is er geen weg meer terug.
Waarschijnlijk kan je hem beter nog even laten staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan uien oogsten als het loof plat op de grond ligt en het topje bruin is geworden. Als het goed is trek je hem dan makkelijk (zonder veel moeite) uit de grond.

De uien goed laten drogen in een goed geventileerde ruimte laten drogen. Dit drogen kan dmv het vlechten van de uien.