waar ligt de grens in het besproeien van gewassen, qua gezondheid (en dus veiligheid)?

ik ken een hoop mensen die bijvoorbeeld hun appels schillen omdat die besproeid worden en dat niet gezond zou zijn, maar waarom mag dit dan, ik weet dat er bepaalde wetgevingen over zijn, maar hoever gaan die? gelden die ook voor de import?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Goeie vraag!

Vanuit een wettelijkoogpunt heb je twee grenzen:
- MRL (=maximum residue limit), geldt per soort pesticide (en er zijn honderden!) en is de maximale hoeveelheid die op elke verschillende soort fruit mag zitten.
- ARfD (=acute reference dosis) is de hoeveelheid van elke soort pesticide die (uitgerekend per kilo lichaamsgewicht) direct schadelijk is voor je gezondheid.

De MRL's zijn in feite de wettelijke grenzen, en die staan enorm aan de veilige kant. De MRL's worden bepaald voor elke soort fruit en voor elke pesticide, want fruiten zoals ananas eet je niet in de schil, maar druiven wel. Daarnaast elke pesticide is alleen toegelaten voor bepaalde gewassen, en niet voor anderen. Een overschrijding van een MRL betekent geen enkel gevaar voor de gezondheid, tenzij je jaren lang dagelijks heel veel van hetzelfde product eet.
De ARfd is de daadwerkelijke toxische grens. Het betekent niet dat je dood gaat of zo, maar de toxische effecten zijn wel merkbaar, zeker voor gevoelige mensen (zwangere, baby's...) Overschrijdingen van de ARfD gebeuren zelden, maar fouten zijn uiteraard nooit uitgesloten.

Het gebruik van pesticiden door de teler wordt zeer streng gecontroleerd. Elke boer is verplicht een logboek bij te houden waar hij moet registreren hoeveel hij gebruikt van welke middel en waarvoor. Steeds meer boeren, sowieso in Europa en zeker in het buitenland als je naar de EU wil exporteren, hebben hun productiesystematiek laten certificeren conform internationale normen. Het meest bekende certificeringsysteem is Global-GAP (GAP=good agricultural practices) Dat geeft garanties niet alleen over de manier van telen, maar ook over de controles van het eindproduct.
Deze normen gelden sowieso voor Europese boeren. Als je fruit wil importeren, dan moet de importeur aantoonbaar maken dat de boer voldoet aan normen die minimaal gelijkwaardig zijn aan de EU-normen. Daarnaast worden regelmatig controles uitgevoerd aan de grens, bij aankomst, en in de handel. Deze controles worden in NL door de NVWA uitgevoerd.

Fruit bedoeld om in de schil te eten kan je gerust zo eten. Wassen is sowieso aan te raden, maar niet zo zeer vanwege de pesticiden, maar omdat er vuil en stof erop zit.
Fruit en groente is nog nooit zo veilig geweest als nu, en als je het tóch niet vertrouwt, dan kan je altijd kiezen om biologische producten te kopen, want daar mogen geen pesticiden worden gebruikt. Dan heb je andere gevaren, maar dat is weer een ander verhaal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je appel schillen omdat hij besproeid wordt is onzin, de hoeveelheid gif die er nog op zit als hij in de winkel ligt, mag niet boven bepaalde waarden zitten, en ja, dat geldt ook voor import.

Heel soms glipt er wel eens een partij doorheen waarvan de gifwaarden iets boven de toegestane norm liggen, maar dan nog is er weinig gevaar voor de volksgezondheid (tenzij je dieet volledig uit appels bestaat).

Een aantal jaren terug zijn er wel eens schandalen geweest met komkommers waar te veel restgif op zat. Die zouden dan schadelijk kunnen zijn als je je baby te veel komkommer met schil liet eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die grens is heel moeilijk te bepalen, vooral omdat je alle voedselproducten die je eet moet optellen qua stoffen die ze bevatten. De normen liggen wel heel laag. Schillen en wassen tegen bestrijdingsmiddelen heeft geen zin om gifstoffen te verwijderen. Als groente en fruit die chemicaliën nog bevat zitten ze niet op maar in de plantendelen. Als je zo weinig mogelijk risico's wilt lopen kun je het beste je spullen bij de natuurvoedingswinkel kopen maar de Lidl springt er vaak ook gunstig uit, domweg omdat Duitsers kritischer zijn wat betreft hun voedsel.