Waarom wordt er geen kaas gemaakt van varkensmelk ?

Schapenkaas, geitenkaas, kaas van koeienmelk maar niet van varkensmelk ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (3)

Simpelweg omdat de biggen alle melk van hun moeder opdrinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zouden de kalveren ook doen als ze de kans kregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doen ze ookj maar die hebben maar 4 uiers over 4x zoveel melk als een varken kan geven en een varken heeft als ik t me goed herinner (2 of 14 tepels) en soms ook zoveel biggen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koeienkaas wordt echt niet gemaakt van het restant melk dat over is wanneer de jonkies al gedronken hebben.
De kalveren worden al heel jong weggehaald bij de moederkoe (wat zéér slecht is voor het welzijn van kalf én moederkoe), omdat de mens het niet de bedoeling vindt dat de kalf, voor wie de melk in feite bedoeld is, "onze" melk gaat opdrinken.
En dat zou met varkens dus net zo goed kunnen, de hoeveelheid tepels doet er echt niet toe.
eeen varken geeft ongeveer 1/4 melk van wat een koe geeft. Daarbij komt dat als een koe melk geeft, deze zwanger kan worden. Een varken niet. Dit alles bij elkaar zou dus erg dure melk worden. ( uieindelijk erg dure kaas)

Maar er zitten bestanddelen ( zuren) in de melk van de geit, koe, schaap etc.) die het mogelijk maakt om er kaas van te maken.

En bij het varken ontbreekt het.

Zoals je mss weet, staan varkens heel dichtbij ons als mens. organen maar ook het percentage vet in de melk is gelijk.

Dus eigenlijk is het een economisch probleem. En daarnaast een smaak probleem. Ook moedermelk kaas zou niet lekker zijn voor ons denk ik.. ( voor mij in elk geval een no go ;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, wat mij betreft een + Maar daarnaast is er ook een hele simpele reden: je kan een zeug bijna onmogelijk melken.
Een zeug zou zich verzetten, dat om maar te beginnen, maar daarnaast, de tepels zijn veel te klein en veel te veel om dit machinaal te kunnen doen, en met de hand doen... tja, veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raar eigenlijk he, dat we geen melk zouden willen drinken van een mens, maar wel van een compleet andere diersoort, terwijl dat in feite natuurlijk veel vreemder is (melk van een mens hebben we immers als baby al gedronken, en past veel beter bij de mens). Maar bijna iedereen heeft dat, een afkeer van moedermelk drinken maar geen afkeer van koeienmelk, schapenmelk, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens, de componenten in melk die zorgen dat je kaas ermee kan maken, zijn geen zuren, maar eiwitten, namelijk caseïne.
Melk van herkauwers en paarden bevat veel meer caseïne dan melk van omnivoren en carnivoren (hieronder vallen de mens, het varken en alle vleeseters), en is dus per definitie veel minder geschikt voor maken van kaas.
Varkensmelk lijkt veel op koeienmelk met 8,5% vet. Ook de andere componenten zoals lactose en water komen in dezelfde percentages voor. Dat is dus niet het probleem.
Het eerste probleem is dat varkens er zo weinig van produceren om het economisch interessant te maken: een vijfde van een een melkkoe per dag.
Maar er is een heel ander probleem: je moet de melk uit het varken zien te halen. Varkens hebben meestal veertien spenen (koeien vier) Bij koeien wordt het melk geven gestimuleerd door een hormoon (oxytocine) waarna de koe 10 minuten gemolken kan worden. Bij een varken is dat 15 seconden. Er is geen techniek om 14 spenen in 15 seconden te melken.
Dus laten we de melk er maar inzitten. Dat betekent ook geen kaas.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik wil daar nog aan toevoegen: helaas varkenskaas!