Bestaan er kippen die altyd dubbele dooiers leggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vobd ook dit: http://www.goeievraag.nl/vraag/leggen-kippen-dubbeldooiers.23689
Cryofiel
12 jaar geleden
Misschien tweelingkippen?

Antwoorden (1)

die bestaan, anders zouden er geen gegarandeerd dubbele dooier-eieren verkocht kunnen worden.

Toegevoegd na 8 minuten:
het heeft te maken met een verhoogde hormoonspiegel van dee vaak nog jongere kippen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dubbeldooiers komen van kippen die vrij buiten lopen en aan het begin van hun legcarrière staan. Tijdens het eerste deel van deze periode is de ovulatie nog niet helemaal regelmatig, waardoor er twee dooiers in een ei terecht kunnen komen. Een bijzondere speling van de natuur, maar wel met extra veel voedingsstoffen tot gevolg. we kunnen geen 100% zekerheid geven dat er daadwerkelijk twee dooiers in zitten. Af en toe blijft het dus een beetje een verrassing.

Toegevoegd na 54 minuten:
Er zijn wel kippen die VAAK (maar niet altijd) dubbeldooiers leggen.
us Gabi71 heeft in haar reactie hieronder gelijk! en pas met dank en uitwisseling mijn antwoord aan in
'nee, die zijn er niet.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Nou... Ik kan me voorstellen dat eieren worden doorgelicht, gewoon met infrarood of zo, om te zien of er een enkele of een dubbele dooier in zit. Zo kun je dus ook zonder speciale kippen gegarandeerd dubbeldooiereieren verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou ook heel goed kunnen Cryo.
je hebt dan helemaal zekerheid over de dubbeldooier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog: de eierindustrie controleert elk ei op aanwezigheid van allerlei onregelmatigheden, inclusief dus ook dubbeldooiers, die als ongewenst worden beschouwd. Denk hierbij ook aan helemaal geen dooier (komt ook voor!), te veel bloed, scheuren in de schaal, enz.
De controle gaat volautomatisch door een elektronisch oog die de inhoud en oppervlakte van elk ei controleert terwijl dit van onder wordt verlicht. dat gaat uiteraard in een moordtempo.
Zo kan je garanderen dat in een verpakking dubbeldooiers alle eieren inderdaad dubbeldooiers zijn, en andersom ook: dat niemand een dubbeldooier krijgt in een doos reguliere eieren. Verder klopt het uitleg van Eleo over een verhoogde kans van dubbeldooiers bij hele jonge leghennen, maar ieder kip kan op elk moment zo'n dubbeldooier leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja! en het antwoord op de vraag is dus "nee".
Er zijn wel kippen die VAAK (maar niet altijd) dubbeldooiers leggen.
Er is maar één ding in het leven van elke leghen dat 100% zeker is... en dat is niet de kans dat het volgende ei een dubbeldooier zal zijn... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt gelijk Gabi.