Wat is de rede waarom stro en hooi balen rond en groot zijn?

In Nederland en in bv Hongarije waar ik nu ben, zie je alleen nog maar grote ronde balen. Die zijn volgens mij veel moeilijker te hanteren dan die kleine baaltjes. toch niet handig? Misschien voordeliger om te maken op het land. Wie weet hier een juist antwoord op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (3)

Die balen worden in plastic gewikkeld, en opgeslagen voor later gebruik (in geval van gekuild gras). Bij hooi en stro, dat echt droog is, wordt het vaak niet in plastic verpakt.

Die grote porties maken dat het vervoer sneller gaat. Een vrachtwagen vullen met kleine pakketjes duurt erg lang. Vroeger ging dat met de hand, dan had je kleine baaltjes nodig, maar nu gaat alles machinaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanuit technisch oogpunt is een rond hooibaal eenvoudiger te maken dan een rechthoek.

Probeer zelf maar eens; een flinke pluk hooi oprollen, of; een blok maken van een flinke pluk hooi. Je hebt bij dat laatste veel meer verschillende bewegingen nodig om het resultaat te krijgen dat je beoogt. Zo is dat ook in de mechanische techniek.

Wat je dan kwijt raakt aan ruimte omdat je iets dat rond is moet opslaan, heb je al ruimschoots verdiend omdat je enorm veel tijd hebt bespaard EN omdat de techniek die erbij nodig was veel goedkoper is.

De keus voor een grote baal liever dan een kleine is heel eenvoudig omdat de machines die erbij gebruikt worden geschikt zijn voor groter en zwaarder werk dan vroeger het geval was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwege het vervoer. Kantelen kost meer energie dan rollen.