Waarom krijgt de ene olijfboom gele blaadjes en de andere niet?

Waarom krijgt de middelste olijfboom gele blaadjes en de andere niet, krijgt niet teveel water en heb juist koemestkorrels gegeven???
Kunnen wij maar 1 foto toevoegen of meerdere ???

Picture for question
8 maanden geleden
in: Flora

Antwoorden (1)

Als de olijfbladeren beginnen te krullen of geel worden en beginnen af te vallen en/of de vruchten verschrompelen, dan staat de olijfboom te droog.
Een olijf is bladhoudend, maar verwisseld om de drie jaar zijn blad en doet dit geleidelijk. Geel afvallend blad hoeft dus niet altijd een probleem te zijn. Het blad wat geel wordt en afvalt is vaak in het midden van de kruin. Aan nieuw schot en de vruchtjes kunt u zien dat de boom het goed doet. Het oude blad maakt ruimte voor nieuw blad.
In de meeste gevallen zullen gele bladeren worden veroorzaakt doordat de olijfboom een tekort aan water heeft. Mocht je dus verder niets bijzonders opmerken aan de olijfboom dan is het belangrijk om extra water te geven. Overdrijf dit echter niet, want een te grote hoeveelheid aan water kan er juist weer voor zorgen dat de wortels van de olijfbomen zullen gaan rotten met alle gevolgen van dien. Wanneer er sprake is van te veel water zullen de bladeren van de bomen gaan krullen. Ook dit is dus zeker een belangrijk aandachtspunt om in de gaten te houden.

Een andere reden die ervoor kan zorgen dat een olijfboom gele bladeren krijgt is dat er sprake is van wolluis, ook wel bladluis genoemd. Deze luizen zullen zich nestelen in de meest nieuwe (gezonde) takken en bladeren, waardoor deze na verloop van tijd van kleur zullen veranderen. Het is belangrijk om zo spoedig als mogelijk in actie komen wanneer er sprake is van bladluis, aangezien dit ongedierte ervoor kan zorgen dat de groei van de boom zal afnemen en dat deze uiteindelijk kan sterven.
8 maanden geleden