Mogelijks een azijnboom.
https://www.marechal.be/planten/rhus-typhina/
De fluweelboom of azijnboom (Rhus typhina) is een plant uit de pruikenboomfamilie (Anacardiaceae). Het is een tot 4,5 m hoge struik. De naam azijnboom heeft de boom te danken aan de zure vruchten.

De soort komt oorspronkelijk uit Noord-Amerika, waar de soort voorkomt in rotsachtige, zanderige gebieden en op opengevallen plaatsen in het bos. In Nederland en België is ze geïntroduceerd als tuinplant. Ze komt sindsdien ook verwilderd voor, vooral in steden en de omgeving daarvan.
Toegevoegd op 3 september 2023 09:58: bron, tekst
7 maanden geleden
tinus1969
7 maanden geleden
Dank! Ik heb even verder gezocht en ik vermoed dat dit geen echte fluweel boom is (want de boom die er staat is een stuk groter dan 4,5 meter) maar dan is het absoluut naaste familie.
Inekez1
7 maanden geleden
Zeker geen fluweelboom of azijnboom.
"De naam azijnboom heeft de boom te danken aan de zure vruchten."
En de naam fluweelboom heeft de boom te danken aan het fluweelzachte harige laagje op de takken en twijgen. Dat heeft deze boom duidelijk niet.
Het is de hemelboom, Ailanthus Altissima.

Typisch kenmerk voor de hemelboom zijn de rode twijgen aan groene tak en de bladlobjes. Op bovenstaande foto niet heel duidelijk te zien omdat de bladeren wat aangevreten zijn, maar bij de 2 grootste bladeren op de foto kun je de bladlobjes wel zien. Het zijn de afwijkingen / uitstulpingen in de verder gave bladrand op de plek waar het blad begint.

Klik in de link op het rijtje foto's om duidelijker te zien om welke bladlobjes het gaat.
7 maanden geleden
tinus1969
7 maanden geleden
Dank je! Dit zal m zijn.